Op zoek naar een partner om betere zichtbaarheid te gaan behalen in de zoekmachine resultaten van Google? Dan ben je wellicht op zoek naar een zoekmachine marketing bureau. Maar is dat wel zo een goed idee, zo een bureau?

In een eerder blogbericht heb ik al eens verteld waarom ik niet zo een voorstander ben specifiek van bureaus. In een notendop: vaak ben je hier maar een nummertje. Alsmede, ben je eigenlijk altijd veel te duur uit. Zoekmachine marketing bureaus hebben vaak een vestiging in de binnenstad of een duur kantoorpand net daarbuiten, sponsoring van sport clubs, en allerlei franjes en prullaria die niets bijdragen aan de SEO performance van jouw website. Dus om die reden mijn aanbeveling zou zijn om in zee te gaan met een freelance zoekmachine marketeer. Met jou zeker? Hoor ik je denken. Dit is wel heel erg Wij van WC eend adviseren WC eend, dit verhaal. Nee, niet per se. Over het algemeen heb ik een klanten stop, omdat ik mijn handen vol heb. Dus nee dit is geen pleidooi om met ondergetekende in zee te gaan. Wél wil ik je een (eerste) teleurstellende aanraking met het kanaal zoekmachine marketing voorkomen.

Onderstaande concullega’s zijn mijns inziens de beste zoekmachine marketeers van de Benelux. Hier ben je voor zover ik kan inzien, zeker in goede handen.

NaamOndernemingLandWebsite
René Greve
René Greve
NL Renegreve.nl
Hans KeerenQonvertNL Qonvert.com
Rutger SteenbergenSEO ZwolleNL SEOZwolle.nl
Bert van der MeerVDMmarketingNLVdmmarketing.nl
Daniël GruppenPuurwebNLPuurweb.nl
Nathan VeenstraOptimus OnlineNLOptimus Online
Kim PittoorsNethitNLNethit.nl
Michiel BrandTekstmeesterNLTekstmeester.nl
Frederik VermeireWiSEOBEWiSEO.be
Jeroen PersynJeroenPersyn.beBEJeroenPersyn.be
Kevin VertommenFuseoBEFuseo.be
Pieter VerschuerenTorseoBETorseo.be
Bart van der MeerKlik ProcesNLKlikproces.nl

De voordelen wat betreft samenwerken met een zelfstandige professional i.p.v. een bureau mijns inziens zijn:

a) Scherpere tarieven
b) Persoonlijke service, maatwerk, één aanspreekpunt
c) Meer hart voor de zaak, meer verantwoording

Om die reden zou ik altijd kiezen voor een freelance marketeer, met name als je zelf ZZP of MKB bent en op de centen moet letten. Voor corporaties, die toch meer bureaucratie en papierwerk doorgaans kennen is een bureau wellicht de juiste keuze. Maar goed, de meeste echt grote bedrijven halen SEO in-house en dat lijkt me eigenlijk ook een betere optie dan uitbesteden aan een zoekmachine marketing bureau.