Geen enkele onderneming wil in zee gaan met een huis, tuin en keuken zoekmachine optimalisatie bedrijf. Het is jouw onderneming, jouw kindje, je wil alleen samenwerken met het neusje van de zalm. Uiteraard dient het wel betaalbaar te blijven en te passen binnen je budget. In dit artikel zal ik wat tips delen om een top zoekmachine marketing bureau te vinden. Alsmede, zal ik een voorgeselecteerd lijstje delen van aanbevolen concullega’s. Ik ben in mijn loopbaan in contact gekomen met deze professionals. En zij runnen naar mijn bescheiden mening de beste zoekmachine optimalisatie bedrijven van Nederland.

Waar wil je nu op letten bij het uitbesteden aan een zoekmachine optimalisatie bedrijf?

– Geen vaste contracten

Legitieme goede zoekmachine optimalisatie bedrijven laten je doorgaans GEEN contract tekenen voor een jaar of 2 jaar.

Toevallig op moment van schrijven ben ik ingehuurd als second opinion bij een SEO campagne waar dit wel het geval is. Ik heb een luis in de pels rol daar, zoals zij het omschreven. Enfin, mijn observaties. De betreffende SEO dienstverlener had de klant een contract voor 2 jaar laten tekenen. De kosten zijn 3000 Euro per maand. De resultaten tot dusver pover, vrijwel nihil eigenlijk. Toegegeven het is een zeer competitieve industrie. Maar goed, ik heb het werk ingezien van dit zoekmachine optimalisatie bedrijf, en qua proces is het niet om over naar huis te schrijven, in ieder geval geen retainer van 3k per maand waard, zeker niet. Veelal link plaatsingen op sites die er niet te doen. Veel bezigheid therapie, rapportage om het rapportage. Zo schiet je geen stap op natuurlijk. Op moment van schrijven zit de betreffende klant nog een half jaar vast aan deze SEO partij jammer genoeg. Spijt als haren op hun hoofd hebben ze ervan. Maar voortijdig eindigen kan niet.

Een legitiem goed zoekmachine optimalisatie bedrijf werkt niet zo. Zij zullen zich iedere maand weer opnieuw bewijzen. Beginnen vanaf nul. Jij als klant zijnde kan opzeggen wanneer je wilt. Natuurlijk niet per dag. Je kunt niet halverwege de maand opzeggen, dat is onredelijk. Ik begrijp dat je dan wel gefactureerd wordt omdat het zoekmachine optimalisatie bedrijf kosten maakt, uren gemaakt heeft. Maar als je dan aangeeft dat je na verstrijken van de maand ermee wil stoppen dan moet dit wel mogelijk zijn.

Kijk ook uit met zoekmachine optimalisatie bedrijven die bij opzeggen dreigen om werk weer in te trekken. Bijvoorbeeld link plaatsingen. Indien zij controle hebben over de link plaatsingen dan is dit eigenlijk vrijwel altijd een slechte zaak. Ze kunnen dan zorgen voor een ‘lock-in’ zoals dat heet. Dus je kunt wel opzeggen, maar zij houden iets waardevols gegijzeld waardoor je eigenlijk niet kunt opzeggen. Dit is natuurlijk ook een uitermate vervelende situatie om jezelf in te vinden. Dus vraag goed door aan het zoekmachine optimalisatie bedrijf dat je op het oog hebt.

– Talk the talk, walk the walk

Van wie neem jij liever fitness advies aan? Van een personal trainer met een wasbordje, of eentje met een bierbuik? Zo ook met zoekmachine optimalisatie. Je wilt zoekmachine optimalisatie advies en uitvoering zien door een bedrijf dat zelf ook uitermate goed vindbaar is. Als zij het voor zichzelf nog geeneens kunnen bolwerken, waarom zouden ze dat dan wel voor jou kunnen?

Wees dan ook uitermate voorzichtig met zoekmachine optimalisatie bedrijven die jou proactief benaderingen (cold calls, cold e-mail, DM op sociale media). Negenennegentig van de honderd keer zijn dit oplichters of in ieder geval laagwaardige diensten.

– Reviews

Wat zeggen huidige en voormalige klanten? Reviews kun je vaak lezen door de naam van het zoekmachine optimalisatie bedrijf te googelen. Anderzijds wellicht via een platform als Klantenvertellen of Feedbackcompany of Trustpilot. Wees echter wel voorzichtig hiermee. Helaas zien we dat het nog steeds gemakkelijk is om te frauderen hiermee en veel zoekmachine optimalisatie bedrijven en ook andere instanties doen dit dan ook. Je wilt reviews lezen die na te trekken zijn naar echte afnemers. Dus niet Jan Pietje uit Amsterdam zegt zus en zo. Maar echt een bedrijfsnaam die je kunt terugvinden.

Waak ook voor review gating. Een zoekmachine marketing bedrijf zal natuurlijk alleen een review vragen bij klanten die zichtbaar tevreden zijn of waar goede resultaten behaald zijn. Bij klanten die merkbaar ontevreden zijn of waar de resultaten laken die zullen minder snel gevraagd worden. Wanneer mensen echt zwaar ontevreden zijn, zullen ze over het algemeen zelf uit eigen initiatief een review achterlaten. Wanneer het bedrijf in kwestie hier niet op reageert, of de betreffende klant geen goede regeling biedt dan kun je hier ook wel je conclusies bij trekken.

Om je al het onderzoekwerk te besparen zal ik hieronder een lijstje delen van concullega’s die ik warm kan aanbevelen. Waarom doe ik dit? Over het algemeen heb ik mijn handen vol aan bestaande vaste klanten, en is er een wachtlijst. Je mag informeren, maar ik kan niet beloven dat ik jou op korte – medium termijn kan helpen. Desalniettemin, wil ik voorkomen dat je een eerste slechte ervaring hebt met SEO en een zuur nasmaak krijgt. Er zijn namelijk helaas veel raddraaiers in onze industrie of partijen die gewoonweg teleurstellend werk leveren maar daar wel veel voor vragen. Onderstaande professionals kan ik met zekerheid zeggen dat je in goede handen bent en zou ik mijn hand voor in het vuur willen steken.

NaamOndernemingLandWebsite
René Greve
René Greve
NL Renegreve.nl
Hans KeerenQonvertNL Qonvert.com
Rutger SteenbergenSEO ZwolleNL SEOZwolle.nl
Daniël GruppenPuurwebNLPuurweb.nl
Nathan VeenstraOptimus OnlineNLOptimus Online
Kim PittoorsNethitNLNethit.nl
Michiel BrandTekstmeesterNLTekstmeester.nl
Frederik VermeireWiSEOBEWiSEO.be
Jeroen PersynJeroenPersyn.beBEJeroenPersyn.be
Kevin VertommenFuseoBEFuseo.be

Nog vragen over bijv. het huidige zoekmachine optimalisatie bedrijf waar je mee samenwerkt of eentje die je op het oog hebt (die niet in deze lijst prijkt)? Neem dan vrijblijvend contact op via romano@seogeek.nl of ik ben vaak te vinden op Skype (romanogroenewoud).