Interessant wellicht om te vermelden is dat ik de afgelopen tijd veel in de weer ben met Microsoft Advertising, voor andere projecten. Dit beslaat het Microsoft universum. Hoofdzakelijk dan hun zoekmachine, dat is Bing.com. Wordt soms lacherig over gedaan. En ik merk zeker dat er minder zoekverkeer is t.o.v. Google.
Maar tot dusver zie ik een redelijk aantal gericht verkeer binnenkomen, het is zeker iets om rekening mee te houden. Wat fijn is aan Bing is dat kosten per klik beduidend lager liggen. De gebruikers zijn vaak ouder. Vaak is het zo dat men een toestel koopt, daar zit standaard een Microsoft pakket op, waaronder Edge de browser van Microsoft (voorheen Internet Explorer).
En daar staat dan weer standaard in als startpagina en zoekmachine Microsoft Bing.
Vaak meer serieuze en koopkrachtige doch minder web savvy gebruikers (nemen sneller genoegen met eerste beste dat op hun pad komt). We zien dat de conversie percentages vermoedelijk om die redenen i.c.m. lagere competitie hoger liggen bij Microsoft dan bij Google.
Ten slotte opent Microsoft Advertising de wegen tot andere zoekmachines zoals de privacy voorvechter Duck Duck Go en de duurzame zoekmachine Ecosia (zij planten een boom voor iedere X aantal zoekopdrachten).
Mocht je Google te prijzig vinden, dan is Bing Ads een meer voordeliger alternatief. Klikken voor competitieve termen zijn daar naar mijn ervaring al mogelijk voor letterlijk centen, 0.01 – 0.10.
Conclusie
Ik ben een groot voorstander van Microsoft Bing Advertising als supplement/complement op Google Ads. Waarom? Naar mijn praktijkervaring kun je kosten per klik verwachten tot wel een tiende t.o.v. Google Ads. Dus daar waar ik 2 Euro per klik betaal in Google Ads, is het vaak zo dat als ik Bing Advertising er naast leg, dezelfde campagne we het hebben over 20 Euro cent per klik!
Zoals je kunt zien betalen we minder dan een dubbeltje per klik! Probeer dat maar eens te behalen in Google Ads.
Conclusie: nog géén Google Ads killer
Waarom dan niet geheel overstappen op Microsoft Bing Advertising hoor ik je vragen. Welnu, de volumes in Bing zijn drastisch lager dan in Google. Je kunt merken dat Bing beduidend minder marktaandeel heeft in Nederland, dan ze bijv. hebben in de Verenigde Staten van Amerika. Ik heb ook buitenlandse campagnes gedraaid in Bing en ik merkte dat Bing wel redelijk wat activiteit heeft in Duitsland. Maar goed dat kan ook komen door de omvang van Duitsland als land met ruim 80 miljoen inwoners. Maar voor serieuze MKB in Nederland, zal alleen Bing Ads waarschijnlijk niet toereikend zijn om marketing doelen te behalen. Daar laakt simpelweg de aantallen gebruikers voor.