Hoe draagt influencer marketing bij aan je SEO strategie?

Een paar maanden geleden bracht een van onze klanten tot mijn attentie een platform genaamd Hulc. Uiteraard heb ik deze bekeken en getest. Ik was erg te spreken over de mogelijkheden die eruit voortkwamen. Ik heb ook een paar andere vergelijkbare platformen uitgeprobeerd en moet zeggen dat Hulc voor mij als SEO specialist er met kop en schouders bovenuit steekt. Echt waar, ik word niet betaald om dit te zeggen. Ik voel me ongemakkelijk bij het aanbevelen van tools of diensten die louter betaald zijn. Maar Hulc is geheel gratis om te gebruiken. Uiteraard zal dat niet gelden voor de influencers zelf, maar het platform rekent geen fees. Dus je bent geen budget kwijt aan de ‘middle man’ zoals dat wel het geval is bij een andere concurrerend platform dat ik nu niet bij naam ga noemen. Wat betreft mijn visie omtrent influencer marketing binnen een SEO strategie: zeker niet nuttig en relevant voor alle type ondernemingen, vakgebieden en industrieën. Maar binnen niches zoals travel, fashion en wonen mijns inziens neemt de importantie van influencer samenwerkingen met de dag toe en verwacht dat dit de komende jaren zal uitgroeien tot onmisbaar element. Bij deze een gastblog van Hulc zelf omtrent de rol van influencer marketing binnen een SEO campagne.
———————————————————————————————–
In deze tijden waarin social media hoogtij vieren is influencer marketing een populair begrip. Het zou dan ook best kunnen dat je de term wel eens voorbij hebt horen komen, maar wat houdt het precies in? En kan het bijdragen aan je SEO strategie?

Ja, influencer marketing draagt zeker bij aan een goede SEO strategie! In deze blog leggen we uit wat influencer marketing inhoudt, en wat je eraan hebt op het gebied van SEO strategie.

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is een onderdeel van internetmarketing waar je influencers gebruikt om jouw product of dienst onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Dit is iets anders dan celebrity marketing, waarbij een beroemdheid slechts zijn gezicht en naam verbindt met een product.

Een influencer is namelijk iemand die echt een expert is in zijn vakgebied of niche. Hierdoor hebben zij een groot bereik van (online) volgers die oprecht geïnteresseerd zijn in nieuwe producten binnen de niche en de influencer serieus nemen. Dit betekent dus dat zij niet alleen een groot publiek hebben, maar ook een bijzonder waardevol publiek. Hierdoor is influencer marketing een uitstekende en effectieve manier om je doelgroep te bereiken.

Van dat waardevolle publiek kunt u namelijk uitstekend gebruik maken. Als u een influencer vindt die net zo enthousiast is over uw product of dienst als u, is de kans groot dat het ook zijn of haar achterban aanspreekt. Aangezien zij tegen de influencer opkijken, hem respecteren en vertrouwen, zullen zij vol interesse zijn als de influencer uw product of dienst aanbiedt.

Vormen van influencer marketing

Bij influencer marketing denk je misschien snel aan instagrammers met duizenden volgers, maar influencer marketing komt voor in vele vormen en maten. Zo kun je influencers vinden op bijna elk social media platform, van Twitter en Instagram tot Snapchat en Pinterest.

Deze vorm van influencer marketing heeft voornamelijk het doel om de naamsbekendheid te vergroten.

Instagram is een app waar veel influencers op zitten

Daarnaast maken influencers (en dus ook de doelgroep) uit een bepaalde branche vaak gebruik van een specifiek platform. ICT-influencers zijn veel te vinden op blogs en fora, Game-influencers maken veel Youtube-video’s, en interieur-influencers zijn verknocht aan Pinterest.

Linkbuilding via influencer marketing

U kunt zich misschien al voorstellen dat influencer marketing bij kan dragen aan uw SEO strategie. Een belangrijke bijdrage die influencers kunnen leveren is waardevolle links. Op het moment dat influencers uw product of dienst onder de aandacht brengen linken zij natuurlijk naar uw pagina.

Dit onder de aandacht brengen kan bij influencer marketing op twee manieren gebeuren: tussen neus en lippen door, of juist heel nadrukkelijk. Welke manier voor u het beste is moet u zelf bepalen, maar bij beide manieren kan de influencer naar uw website linken.

Doordat de content van influencers meestal hoog gewaardeerd wordt door Google, ziet Google deze links als bijzonder waardevol, wat uw SEO score dan weer ten goede komt. Daarnaast wordt de content van influencers ook weer gelezen/gezien door andere mensen die invloed hebben. Hierdoor kan uw link zich vlug verspreiden onder influencers en de doelgroep.

Gebruik maken van influencer marketing

Influencer marketing kan dus een waardevolle toevoeging zijn aan uw marketingmix en SEO strategie, maar hoe begint u met influencer marketing? Dat kan al met een paar eenvoudige stappen.

Zorg voor een budget

Als jij denkt dat je iets hebt aan influencer marketing is het belangrijk dat je het opneemt in je SEO strategie. Dat betekent dat je er ook geld voor apart moet leggen, zorg van tevoren dus voor een budget wat je wilt besteden aan influencer marketing.

Zoek de juiste influencer

Het belangrijkste onderdeel van influencer marketing is het zoeken van de juiste influencer(s). Deze stap vergt wat onderzoek. Welke influencers hebben het grootste bereik? Wiens doelgroep komt het meest overeen met jouw doelgroep? En welke influencers zijn actief op de platformen die jij wilt inzetten?

Benader een Influencer

Als je de juiste influencer hebt gevonden is het tijd om contact op te nemen. Je kunt zelf contact proberen te leggen met influencers, maar dit kost veel tijd. Er zijn ook online platformen die je hierbij kunnen helpen. Dat scheelt niet alleen tijd, maar ook nog eens risico. De influencers worden door de meeste partijen uitvoerig gescreend voor ze worden toegelaten.

Houd je campagne in de gaten

Als je afspraken hebt gemaakt met de influencer en je campagne eenmaal loopt is het tijd om je campagne in de gaten te houden. Door gebruik te maken van Google Analytics kun je in de gaten houden hoe effectief je campagne is. Vervolgens kun je in samenwerking met de influencer je campagne bijsturen en eventueel opschalen.

Google Analytics voor influencer campagne

Kom in contact met influencers

Als je overtuigd bent van het effect van influencer marketing en het wilt integreren in je SEO strategie, dan is het belangrijk dat je in contact komt met de juiste influencers. Hulc is een gratis marktplaats voor influencers en bloggers. Start eenvoudig je campagne op Hulc en kom in contact met de beste influencers.

No comments yet.

Geef een reactie

Overzicht kwijt? Een GRATIS en geheel vrijblijvende audit op maat (t.w.v. € 400) is altijd een goed begin... Inschrijven
Hello. Add your message here.