Dat content belangrijk is, is de meeste bedrijven wel duidelijk. Met content deel je kennis, en vergroot je de zichtbaarheid van je bedrijf. Maar hoe zorg je ervoor dat die content ook iets oplevert? De meeste content wordt geplaatst op websites, maar een mooie website met goede content resulteert niet automatisch in aankopen en nieuwe klanten. Je website moet ook vindbaar zijn, en websitebezoekers moeten makkelijk een bepaald pad op je website kunnen afleggen op weg naar de aankoop. Zonder het een heb je ook niet zoveel aan het ander. Een vindbare website die niet goed werkt is net zo waardeloos als een fantastische website die niet gevonden kan worden.

Daarom vertellen we je in dit blog over het belang van een goede websitestructuur. Een goede websitestructuur verbindt namelijk de vindbaarheid en de kwaliteit van je website, en heeft een positieve werking op beide.

Het belang van een websitestructuur

Een websitestructuur is de manier waarop je je site inricht. Denk maar eens aan de homepagina van je website. Als het goed is, is daar ergens een menu te vinden, of andere knoppen waarmee bezoekers op subpagina’s van je website komen. Maar de structuur van je website heeft ook te maken met de manier waarop pagina’s aan elkaar zijn gelinkt en welke knoppen en linkjes op welke plekken staan.

Het is van belang dat deze inrichting van je site een bepaalde structuur heeft, waarmee het voor bezoekers duidelijk is waar zij bepaalde informatie kunnen vinden, en dat ze als het ware door je website worden geleid naar een eventuele aankoop. Het inrichten van een optimaal pad naar de aankoop van een product of dienst wordt ook wel conversie-optimalisatie genoemd.

Maar ook voor zoekmachines is een goede websitestructuur van belang. Zoekmachines zoals Google bepalen namelijk aan de hand van algoritmes op welke volgorde websites komen te staan in de resultaten van een zoekopdracht. Die algoritmes ‘lezen’ daarvoor je website, en hoe beter je websitestructuur, hoe beter de algoritmes de samenhang en de relevantie van je website begrijpen. Dat resulteert dus in een hogere positie in de zoekresultaten. Het zorgen voor een goede websitestructuur valt dan ook vaak onder de SEO-activiteiten van bedrijven.

Ten slotte wordt ook het analyseren van leads makkelijker met een overzichtelijke websitestructuur. Met IP tracking softwareprogramma’s zoals Salesfeed kun je door het analyseren van de conversiepaden vaak achterhalen wat de intentie, de vraag of het doel van een websitebezoeker is geweest. Hoe overzichtelijker je websitestructuur, des te beter je dit kunt inschatten. Als de structuur ingewikkeld is, is de kans groter dat de bezoeker binnen je website van de hak op de tak springt of snel afhaakt. Het wordt daardoor lastiger om te bepalen wat zijn of haar intentie is geweest, en om daar dan alsnog op in te spelen.

Website indeling

Hoe ga je te werk?

  • Structuur op je website: werk van breed naar specifiek

Voor de structuur van je algehele website is het van belang dat je van breed naar specifiek werkt. Dat houdt in dat je in het menu op de homepagina alleen de belangrijkste zaken van je bedrijf zet. Dat zijn bijvoorbeeld je diensten of producten en informatie over je bedrijf. Daaronder zet je vervolgens de gerelateerde subpagina’s. Deze structuur maakt het voor de bezoeker makkelijker om bij de juiste informatie te komen. Daarnaast kunnen zoekmachines goed inschatten waar je website over gaat.

  • Structuur in je content: topic clusters en pillar content

Sommige organisaties zijn zo gefocust op het creëren van content, dat ze vergeten dat méér content niet altijd per se beter is. Te veel content kan juist een tegenovergesteld effect veroorzaken. Het is dan ook de kunst om je content op zo’n manier te structureren dat het je websitebezoeker zo goed mogelijk verder helpt.

Topic clusters zijn clusters van content die allemaal over hetzelfde onderwerp gaan. Die content staat op verschillende pagina’s, maar is aan elkaar gelinkt. Zo ontstaat er een cluster van content over één hoofdonderwerp: de pillar content. Dat hoofdonderwerp is makkelijk op te delen in verschillende subonderwerpen en zo ontstaat er een cluster van informatie rondom het hoofdonderwerp. Een pillar page is de basispagina van zo’n topic cluster. Het is de pagina die het hoofdonderwerp uiteenzet en verwijst naar de pagina’s of blogs over de subonderwerpen.

Deze topic clusters zorgen ervoor dat je websitebezoeker gemakkelijk bij meer informatie terecht komt en beter door het koopproces heen wordt geleid. Daarnaast kunnen zoekmachines je website gemakkelijker vinden als het over een bepaald onderwerp gaat, omdat het duidelijk is welke samenhang er is in de onderwerpen die op jouw website te vinden zijn.

  • Structuur op individuele pagina’s: Maak het onderwerp duidelijk

Voor de structuur op individuele pagina’s is het van belang dat je het onderwerp duidelijk maakt. Zet daarom het zoekwoord waarop je door een bezoeker gevonden wil worden in de titel van een pagina. Dat is belangrijk voor het algoritme van zoekmachines, en zal dus helpen om beter vindbaar te worden voor bezoekers. Daarnaast is de meta omschrijving van een pagina ook erg belangrijk. Dat is een stukje tekst die op Google zichtbaar is in het resultatenoverzicht. Zo’n stukje tekst kan een bezoeker triggeren om op je website te klikken. Daarnaast kom je hoger in de zoekresultaten als deze tekst aansluit bij de zoekterm die de gebruiker heeft ingevoerd. Voeg je geen passende metatekst toe, dan kiest Google zelf welke tekst er in de zoekresultaten komt te staan.

Tot slot is het van belang om op pagina’s met koppen te werken. Koppen gaan vaak van H1 tot H6, waarbij H1 het belangrijkst en vaak ook het grootst is. Zorg er dus voor dat hier een structuur in zit, waarbij de grotere koppen belangrijkere informatie bevatten dan de kleinere koppen. In feite net als bij een boek met hoofdstukken en pagina’s. Een zoekmachine zal deze koppen scannen, en op basis daarvan inschatten waar je pagina over gaat. Daarnaast maakt deze structuur het voor een bezoeker ook makkelijker om door je informatie heen te scannen. Gebruik dus niet alleen maar H1 koppen, want dat maakt het juist minder overzichtelijk voor je bezoeker. Uiteindelijk wil je je producten of diensten aan je bezoekers verkopen, en niet aan een zoekmachine. Hou daar dus te allen tijde rekening mee.

Conclusie

Aan alleen een goede vindbaarheid, alleen goede content of alleen een goede website heb je niet zoveel. Je hebt een goede websitestructuur nodig om deze elementen te verbinden en een optimale gebruikerservaring te creëren voor je bezoekers. Een goede structuur zal leiden tot een betere vindbaarheid en succesvolle conversiepaden voor je bezoekers.