5 tips om je Google-zoekresultaten te verbeteren

Of je nu informatie zoekt over een nieuw product dat je wilt kopen, of het antwoord probeert te vinden op een vraag die je al een tijdje bezighoudt, een van de eerste plaatsen waar je naartoe gaat is Google. Maar soms geven je zoekresultaten, ondanks je inspanningen, niet helemaal de informatie die je verwachtte – of ze bieden gewoon niet genoeg. Gelukkig zijn er enkele eenvoudige stappen die je kunt nemen om je Google zoekresultaten te verbeteren en ervoor te zorgen dat je het meeste uit je zoekopdrachten haalt

1. Gebruik nauwkeurige trefwoorden: Het belangrijkste onderdeel van het bereiken van goede zoekresultaten is het gebruik van de juiste trefwoorden in je zoekopdracht. Je bent misschien geneigd om algemene termen te gebruiken zoals “beste laptops” in plaats van specifiek te worden met iets als “beste laptop onder de 1000 Euro met 8GB RAM,” maar hoe specifieker je zoekopdracht is, hoe beter en gedetailleerder de zoekresultaten zullen zijn

2. Gebruik aanhalingstekens: Als je wilt dat een exacte zin of reeks woorden in je zoekresultaat verschijnt, kun je ze tussen aanhalingstekens plaatsen om ervoor te zorgen dat alleen resultaten met die exacte zin in je lijst met treffers verschijnen. Dit werkt ook voor losse woorden – als je een preciezere definitie van een woord wilt dan wat er in andere zinnen in natuurlijke taalcontexten naar voren komt, kan het zoeken tussen aanhalingstekens helpen om je zoekopdracht te focussen en nauwkeurigere resultaten te krijgen

3. Neem meerdere termen op: Door meerdere termen binnen één zoekopdracht te gebruiken kan Google zijn selectieproces beperken en verder terugbrengen dan wanneer slechts één term wordt gebruikt – dit betekent minder irrelevante treffers en in plaats daarvan meer nuttige informatie die bovenaan je lijst met treffers verschijnt. Als iemand bijvoorbeeld informatie wil over het kopen van een digitale camera, kan hij “digitale camera specificaties beste koop” typen in plaats van alleen “digitale camera” in zijn zoekbalk.

4. Sluit bepaalde woorden uit: Om je echt te concentreren op wat je zoekt en te voorkomen dat er irrelevante inhoud verschijnt in je lijst met treffers, kun je proberen een koppelteken toe te voegen voor woorden die niet in de resultaten mogen verschijnen – zoals een koppelteken toevoegen voor ‘recensies’ als alle recensies onnodig zijn voor dit specifieke onderzoek. Op deze manier zal Google zelfs geen recensies opnemen wanneer het relevante inhoud uit zijn indexeringssysteem selecteert – ook al kunnen bepaalde recensies hier en daar nog steeds nuttige informatie bevatten!

5. Verfijn op locatie/periode: Bij het zoeken naar bepaalde onderwerpen (vooral die met nieuwskoppen) kan het toevoegen van details over waar of wanneer iets plaatsvond, nuttig zijn bij het verfijnen van welke artikelen/resultaten als eerste op de lijst verschijnen – waarbij prioriteit wordt gegeven aan die welke het meest verband houden met onze eigen interesses en behoeften! Als iemand bijvoorbeeld actuele nieuwsberichten over Brexit wil, kan hij ‘Brexit “dit jaar”‘ typen. Op die manier verschijnen alleen verhalen die dit jaar zijn gepubliceerd bovenaan hun lijst – zonder dat ze door talloze oude artikelen hoeven te ziften!

Conclusie:
Met deze vijf tips onder de riem kunnen we nu vol vertrouwen beginnen met het verbeteren van onze Google-zoekopdrachten, zodat we elke keer precies uitkomen bij wat we nodig hebben! Of het nu gaat om het vinden van informatie over producten die we willen kopen of het verzamelen van onderzoek voor een komend project – deze technieken zullen van onschatbare waarde blijken als het tijd wordt dat wij consumenten creatief worden met onze zoekopdrachten!