Wat is de meest gebruikte zoekmachine momenteel in Nederland?

ZoekmachinesPercentage aandeelLand van herkomstBeginpagina
Google95%Verenigde StatenGoogle.nl
Bing3%Verenigde StatenBing.com
Duck Duck Go1%Verenigde StatenDuckDuckGo.com
Overig1%N.v.t.N.v.t.
Yandex0%RuslandYandex.com
Baidu0%ChinaBaidu.com

Wat is Bing en wie gebruikt dat?

Bing is de zoekmachine van Microsoft. In Nederland wordt deze amper gebruikt. De enige echte Bing gebruikers zijn vaak mensen die geen benul hebben (niet oneerbiedig of neerbuigend bedoeld). Het is wellicht standaard geïnstalleerd op een Microsoft apparaat.

Bing is een redelijke zoekmachine. Maar loopt op meerdere vlakken achter op Google. Maar voor wie niet te kieskeurig is, is het afdoende.

Wat is Duck Duck Go en wie gebruikt dat?

In tegenstelling tot Bing gebruikers hebben gebruikers hier vaak wel een bewuste keuze gemaakt. Er zijn nogal wat privacy haken en ogen aan Google. Duck Duck Go neemt dat weg. In Nederland waar we veel waarde hechten aan privacy is Duck Duck Go ietwat populairder dan in andere landen. Maar desalniettemin is het marktaandeel van de Duck Duck Go gering.

In Duitsland, waar ze wellicht nog meer waarde hechten aan de ‘datenschutz’ is deze zoekmachine meer in trek. Anekdotisch gesproken, toen ik in Duitsland woonde, zag ik zelfs een reclame banner voor de eenden zoekmachine in het openbaar vervoer.

Welke zoekmachines (van belang) zijn er wereldwijd?

In Nederland, en het westelijk halfrond dus drie, Google, Bing en Duck Duck Go. In Rusland heeft Yandex min of meer een monopolie. En in China is dat Baidu.

Gaat iemand ooit Google als meest gebruikte zoekmachine van haar kopstuk zetten?

Eerlijk gezegd, zou ik zeggen van niet. En als het gebeurd, het zal geen traditionele zoekmachine zijn. Google zal pas irrelevant worden wanneer er een geheel nieuwe technologie komt die ons nu nog onbekend is.

Het kan wel zijn dat ander soort zoekmachines, zoals bijv. Bol.com en Amazon.nl steeds meer mensen wegtrekken van Google wanneer het aankomt op zoekopdrachten naar producten. Dus dat consumenten simpelweg Google overslaan en direct naar deze platformen gaan. Dit is op moment van schrijven het grootste gevaar voor Google.

Mensen worden steeds meer visueel ingesteld. En video is aan een opmars bezig. Maar goed, Google bezit YouTube, dus op dit vlak zijn ze voorzien. Daarbij kunnen niet alle zoekopdrachten bevredigd worden door een video. Soms zijn reguliere HTML tekst pagina’s al dan niet met afbeeldingen wenselijk.