Indien je net begint aan SEO kan het nogal overweldigend zijn. Volgens Google zelf zijn er al meer dan tweehonderd punten waarop zij websites beoordelen. En wanneer je een SEO analyse tool inzet komen deze vaak ook met tientallen zo niet honderden verbeterpunten aan jouw website. Maar wat is nu echt belangrijk, wat zijn de prioriteiten specifiek voor jouw onderneming? Waar zou je idealiter nú aan moeten werken. Dat kan een tool of cursus of informatief blogbericht je niet vertellen. Daar heb je idealiter een SEO coach voor, die zich vastbijt in jouw situatie, die je met raad en daad terzijde staat.
Maar je wilt niet de eerste beste SEO coach aannemen. SEO is geen beschermd vakgebied zoals de advocatuur dat wel is bijvoorbeeld. In principe mag iedereen zichzelf een SEO coach noemen. De drempel om als SEO coach actief te worden is bijzonder laag. Je kunt in principe vandaag al kosteloos mensen lastig vallen via de mail om SEO coaching diensten aan te bieden. Dat soort partijen zullen niet veel voor je kunnen betekenen. Hieronder deel ik drie belangrijke criteria om op te letten.
a) Talk the talk, walk the walk (De proof is in the pudding)
Rangschikt de coach met zijn eigen website zelf goed in Google? Oftewel heeft de coach bewezen reeds dat hij of zij zelf met de eigen website bovenaan Google kan komen? Certificaten e.d. zeggen in principe niet zoveel. Sowieso is er geen algemeen geaccepteerd SEO certificaat in onze industrie. Het sterkste bewijs is dat de SEO coach zelf goed gevonden wordt. Zou jij immers fitness advies aannemen van een fitness coach met een bierbuikje? Nee toch. Zelfde met een SEO coach zou ik zeggen.
b) Betrokken, op maat
Idealiter wil je dat de SEO coach zich vastbijt in jouw situatie en bekend is met alle ins en outs van de online marketing situatie van jouw onderneming. Wat vage adviezen en theorie gaat je niet verder helpen. Bovendien er is online genoeg gratis SEO advies te vinden. Het punt juist is dat je SEO advies nodig hebt specifiek op maat voor jouw onderneming. Er wordt veel one size fits all SEO advies gedeeld in de SEO industrie, maar zo werkt de praktijk gewoonweg niet. Iedere website is uniek.
c) Betaalbaar
SEO vandaag de dag is vele uren hard werk. Als ZZP of MKB organisatie kun je dus niet een SEO coach veroorloven die een royaal uurtarief rekent. Dan kun je nooit zoden aan de dijk gaan zetten en Return on Investment behalen op je SEO marketing activiteiten.
Wil je met ondergetekende gaan werken als SEO coach? Dat kan wellicht. Over het algemeen heb ik mijn handen vol aan vaste bestaande klanten, en dus tijdelijke klanten stop. Maar je kunt gerust kosteloos en vrijblijvend informeren voor een sparring sessie of proef consult over Skype of gewoon de ‘normale’ telefoon.
Kortom, wie beter dan een SEO geek of een SEO nerd in hart en nieren als coach? Net zoals met andere aspecten van het leven wil je leren van ervaringsdeskundige professionals met bewezen resultaten. Denk bijv. aan koken. Van wie leer je liever van Jamie Oliver of van iemand die altijd alles aanbrand?
Ondergetekende rangschikt eerste voor tal van competitieve zoektermen in de SEO dienstverlening. Geen beter bewijs van mijn kennis dan dat. De proof is in de pudding zoals de Engelsen zo mooi zeggen. Maar ik kan meer dan mijn eigen website hoog krijgen in Google. Ook voor mijn klanten doe ik dit aan de lopende band. In de meest competitieve thema’s. Denk aan e-bikes, raamdecoratie, kleding, reizen. En ook voor speeltjes voor volwassenen. Ik ga geen uitdaging uit de weg.
Het goede nieuws is dat ik in te huren ben voor coaching op afstand.
Een SEO coach: wat kost dat?
Losse sessies kosten 45 Euro per uur. Indien je een doorlopend abonnement afneemt kan ik het gunstigere tarief van 12.5 Euro per uur aanbieden.
Hoe werkt een SEO coach?
Naar mijn bescheiden mening zijn calls met beeldbellen het meest effectief om de materie over te brengen. Dit kan bijv. via Zoom, Microsoft Teams, Skype, Whereby of wat jouw geprefereerde oplossing dan ook is.
Wat doet een SEO coach?
Ik laat mijn licht schijnen op al jouw SEO vraagstukken. Alles wat ik doe is maatwerk. Iedere site is anders. De exacte thema’s die we gaan behandelen hangt hier dan ook vanaf. Vaak verzochte thema’s zijn o.a. het instellen en begrijpen en naar kunnen handelen van Google Analytics en Google Search Console voor SEO doeleinden. Geschikte zoekwoorden vinden. Website optimalisatie. Technische SEO. En SEO strategie samenstellen.