Wat is een SEO manager?
Een SEO manager is een professional die anders dan een webdesigner vooral kijkt naar de online vindbaarheid van een website in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Een webdesigner zal meer kijken naar het uiterlijk van de website. Daar wordt hij of zij op beoordeeld, ziet de website er goed uit. En werkt de basis techniek in goede orde. Dus is alles werkzaam. Een SEO manager zal nog een stap verder gaan. Want wat heb je aan een website die niet vindbaar is in Google vandaag de dag? Helemaal niets, dit is als een mooi restaurant in het midden van de woestijn.
Wat doet een SEO manager?
Een SEO manager onderzoekt welke zoekwoorden de doelgroep gebruikt om de website te vinden in zoekmachines, en speelt daar op in met de inhoud en instellingen van de website. Op deze wijze kan de SEO manager bewerkstelligen dat er meer relevante bezoekers op de website komen.
Ook zal een goede SEO manager zorgen voor promotie van de website op andere prominente websites in de industrie. In jargon wordt dit proces ook wel linkbuilding genoemd.
Waarom je team versterken met een SEO manager?
SEO is een complex, immer veranderend vakgebied. Het is als leek, simpelweg niet te behappen om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen en hier tijdig op bij te sturen. Google wikt en weegt websites bijv. al op meer dan 200 factoren. En de exacte weging verschilt per situatie, per zoekterm, per industrie, enzovoort. In principe is het als ondernemer zijnde mogelijk om de basisbeginselen van SEO te leren. Maar er is simpelweg niet genoeg tijd in een dag om alle nuances te kennen en prioriteren is lastig: welke taken zijn nu echt belangrijk?
Wat kost een SEO manager?
Over het algemeen, in Nederland kun je rekening houden met rond de 50 – 75 Euro per uur voor een competente, gekwalificeerde SEO manager. Dit ligt er natuurlijk ook aan of de SEO manager in-house werkt of op freelance basis. Een freelance SEO manager kan lagere kosten berekenen.