Een van de professionele digitale beroepen waar steeds meer vraag naar is, is de SEO specialist. Een SEO specialist is iemand die zich vastgebeten heeft in het vakgebied zoekmachine optimalisatie. Dit omvat meestal het optimaliseren van een website voor de organische zoekresultaten van een zoekmachine.

In Nederland over het algemeen beslaat dit dus een website en haar webpagina’s optimaliseren voor Google. Vrijwel geen enkele SEO specialist kijkt primair naar Bing of Duck Duck Go. Deze zoekmachines zijn meer ‘voor erbij’, onder het mom, leuk als we het daar ook goed doen, maar Google blijft het meest belangrijk.

Maar er zijn wel ander soort zoekmachines die in belang toenemen. YouTube kent immers ook een zoekfunctie, en zoekresultaten. Ook daar wil je natuurlijk goed gevonden worden indien je een YouTube kanaal beheerd. Dus een SEO specialist houdt zich niet per se exclusief bezig met het optimaliseren van websites. Ook video’s kunnen geoptimaliseerd worden. Tevens sociale media profielen en inhoud kan geoptimaliseerd worden voor vindbaarheid. Facebook en Twitter kennen immers een (zij het van beroerde kwaliteit) zoekfunctie. Het ligt er maar aan waar de doelgroep van de partij in kwestie waar SEO voor bedreven wordt over het algemeen uithangt.

SEO specialisten zijn werkzaam voor allerlei soorten bedrijven, van ZZP tot en met grote corporaties. Ik merk dat ZZP en MKB Nederland over het algemeen kiezen om SEO uit te besteden aan een freelancer of bureau. Grote corporaties halen SEO vaak in-house. Dus zij hebben mensen binnen het bedrijf zelf die zich hiermee bezighouden. Vaak wordt dit ondergebracht in de marketing afdeling.

Er zijn SEO specialisten die werken voor andere bedrijven. Maar er zijn ook SEO specialisten die volledig voor zichzelf werken. Bijvoorbeeld door middel van een commissie verdien model. Zij maken een website over een bepaald onderwerp zoals bijvoorbeeld dieet, dating of financiën. Zij optimaliseren de website zodat deze goed gevonden wordt in Google. En op de website verwijzen zij door naar derde partijen om daadwerkelijk iets te kopen zoals bijv. Bol.com. Voor iedere doorverwezen klant ontvangen zij dan een commissie in jargon noemt men dit ‘affiliate SEO’. Maar er zijn ook SEO specialisten die een webshop beginnen. Ikzelf heb bijvoorbeeld een webwinkel gerund in voetbalshirts, en natuurlijk komt SEO kennis daar enorm van pas.

Hoofd werkzaamheden van een SEO specialist

Het takenpakket van een SEO specialist is grofweg in te delen in de volgende punten:

a) Zoekwoorden onderzoek
Met tools als Ahrefs en SEMrush, maar ook de zoekwoordplan tool van Google Ads kan men vernemen op welke steekwoorden de doelgroep precies zoekt (en hoe vaak). Belangrijk om prioriteren voor welke termen men webpagina’s van de website wilt laten optimaliseren. Dit onderdeel is echte marketing.

b) On-page optimalisatie
Dit omvat het optimaal invullen van de website inhoud en bepaalde instellingen naar gelang het eerder genoemde zoekwoorden onderzoek. Belangrijke instelllingen voor SEO zijn bijvoorbeeld de zogenaamde title tag (wat je in de browser balk ziet), de bestandsnamen en alt tags van afbeeldingen en meta beschrijvingen. Dit onderdeel is eigenlijk meer administratief van aard.

c) Content (inhoud)
In sommige gevallen komen SEO specialisten ook op te proppen met (nieuwe) inhoud. Dit om voor nieuwe zoektermen te gaan rangschikken. Hier komt natuurlijk enige creativiteit bij kijken. Er is hier enige overlap met het werk van een toegewijde tekstschrijver.

d) Techniek
Denk aan de validiteit van de HTML code van de website, maar ook de laadtijd, zogenaamde structured data. Dit is meer technisch. Er is hier enige overlap met de taken van een web ontwikkelaar/webdesigner.

e) Linkprofiel ontwikkeling
Dit omvat het aantrekken van verwijzingen van derde websites. Dit is het onderdeel waar Google groot op geworden is, webpagina’s worden niet alleen gepositioneerd op basis van de inhoud, maar ook de autoriteit die zij hebben. Bijvoorbeeld als ik iets meld over gezond eten, dan neemt vrijwel niemand dat serieus. Als Voedingscentrum dezelfde inhoud publiceert, dan besteden mensen (en dus ook zoekmachines) daar beduidend meer aandacht aan. Thematische autoriteit, gemeten door aantal en kwaliteit verwijzingen van derde partijen in jouw vakgebied is dus zeker een belangrijke factor. Dit onderdeel van SEO is meer netwerken. Al kan gezegd worden dat indien men uitmuntende inhoud publiceert op de website, dat de links (verwijzingen) vanzelf zullen volgen.

Zoals je kunt zien, een SEO is een nogal complex, en multidisciplinair vakgebied. Er zijn SEO specialisten die zich specialiseren in bijvoorbeeld linkprofiel ontwikkeling en anderen bijten zich juist vast in zoekwoorden onderzoek en on-page instellingen optimalisatie. Een all-round SEO specialist vinden die in alle facetten excelleert is uitermate lastig.