Naar mijn praktijkervaring en onderzoek kun je rekening houden met de volgende kosten van SEO gemiddeld:

Mate van CompetitieVoorbeeldenSchatting Maandelijkse SEO Kosten
Extreem competitiefVerzekeringen, geld lenen€5000 - 10.000 Euro per maand
Competitiefe-bikes, reizen (algemeen), kleding (algemeen)€1000 - 5000 Euro per maand
Gemiddelde competitiewebwinkel gespecialiseerd in bepaald kledingstuk, of interieurstuk€250 - 1000 Euro per maand
NicheZZP beroep, webwinkel in obscure hobby artikelen€100 - 250 Euro per maand

Deze kosten zijn een raming voor de Nederlandse situatie. Indien je internationaal wilt gaan kunnen de kosten nog aanzienlijk hoger zijn. Denk bijv. aan de advocatuur of gezondheidszorg in de Verenigde Staten. Daar zal het eerder gaan over tonnen.

SEO is dus niet goedkoop. SEO voordeliger dan 100 Euro per maand: doorgaans zijn dat diensten, waarvan ik zou zeggen “kun je net zo goed je geld in de sloot gooien”. Doet meer schade dan goed. Bijvoorbeeld de website Fiverr.com is berucht. Hier kun je SEO pakketten kopen voor slechts 5 USD, ongeveer 4 en een halve Euro. Deze hebben in het meest gunstige geval geen effect. Maar eerder schiet je jezelf ermee in de voet.

Om als SEO partij, SEO betaalbaar te maken, zal je dus water bij de wijn moeten doen en uurtarieven naar beneden bijstellen. Anders is het simpelweg niet te behappen voor ZZP en MKB Nederland.

Neem ook in ogenschouw, dat SEO een kanaal is van de lange adem, zoals het cliché gaat een marathon niet een sprint. Kan best zijn zeker als je vanaf nul begint, dat je de eerste drie tot zes maanden vrijwel geen impact merkt. Dat heeft echt tijd nodig.

SEO is vandaag de dag competitiever dan ooit. Het is veel uren werk. Als ik mijzelf een uurtarief zou uitbetalen van 75 Euro zoals de meeste internet marketing professionals, dan is dit simpelweg niet op te brengen voor ZZP en MKB. Als ik een werkdag bezig zou zijn, zou dat met zo een uurtarief dus al snel 600 Euro exclusief BTW kosten.

Zelfs de Usain Bolt, of de Lionel Messi onder de SEO specialisten kan in 1 werkdag geen 600 Euro voor je terugverdienen. In zo een situatie is er simpelweg geen Return on Investment te behalen op SEO. Wellicht is dit acceptabel voor grootbedrijf, corporaties en multinationals, maar niet voor het MKB. Zij kunnen dan beter met een grote boog om SEO lopen en direct gaan voor Google Ads bijvoorbeeld (doet me pijn om te zeggen als SEO evangelist zijnde).

Uiteraard zullen er partijen zijn die beweren een magische SEO pil te hebben. Veel praatjes. Maar zoals het Nederlandse gezegde gaat, praatjes vullen geen gaatjes. Kijk uit voor partijen die gouden bergen beloven.

Wat is het verschil in kosten tussen SEO (organisch) en SEA (Google Ads)?

Bij SEO is het als het ware ‘all you can eat’ qua klikken. Of er nu 50 potentiële klanten of 100 leads doorklikken, je betaalt niet per klik.

Bij Google Ads, ofwel SEA of zoekmachine adverteren genoemd, betaal je per klik. Die kosten per klik zijn afhankelijk van de kwaliteit van jouw website, jouw advertentie. Maar ook zaken buiten je invloedssfeer zoals de concurrentie.

Je betaald ook voor de klik wanneer de bezoekers niets koopt. Dus je betaald ook voor ‘kijken, kijken niet kopen bezoekers’. Of wat te denken van je concurrenten, die kunnen ook op je advertentie klikken. Of bezoekers die simpelweg niet behoren tot je ideale doelgroep.

Bij SEO is dit nooit een probleem, omdat alle klikken kosteloos zijn. Concurrenten kunnen klikken wat ze willen, het kost je niets. Bezoekers die nog even willen nadenken over de aankoop en later terugkeren, voor die (extra) klikken betaal je ook niet.

Verder is het zo dat je met SEO investeert in iets organisch. Aan iets voor de lange termijn. Bij zoekmachine adverteren is het zo, zodra je stopt met betalen aan Google, valt alles direct weg.

Hoe lang kost SEO optimalisatie?

De eerder gedeelde schattingen van kosten in de tabel is in principe de eerste 1 – 2 jaar. Vergelijk SEO met naar de sportschool gaan. In het begin kost het veel energie en zie je weinig resultaat in de spiegel. Maar naar verloop van tijd begint het te lopen. En op een gegeven moment bereik je een niveau, dat je kunt terug schalen. Dat het meer een kwestie van onderhouden wordt. Zodoende kan het aantal uren van de SEO partij teruggebracht worden en de kosten naar gelang.

Kosten Google optimalisatie: wat levert het mij op?

Zeker de eerste maanden kan SEO demotiverend zijn. Het kost een hoop geld. Is veel werk. Net zoals met op dieet gaan, is dit het moment dat je er de stekker uit wilt trekken. Maar de aanhouder wint. Wanneer het nu eenmaal loopt, en je website keer op keer in de top 3 verschijnt voor relevante zoekopdrachten, beginnen de bezoekersaantallen binnen te stromen. Daarbij groeit het vertrouwen in jouw bedrijf. In de top zoekresultaten staan van Google voelt toch ook een beetje als een aanbeveling van de zoekmachine gigant. Veel mensen vertrouwen Google in haar aanbevelingen. Dit omdat Google haar algoritmes zo verfijnd zijn geworden over de jaren, dat zij heel vaak exact de websites voorschotelt die de zoeker wilt. Dit levert niet alleen meer bezoekers op, maar zal tevens een positieve impact hebben op je ‘brand’ en je status in je industrie.