Vol goede moed ben je een webwinkel begonnen. Mooie webshop laten maken. Compleet gevuld met een breed assortiment aan puike producten. Nu de bezoekers en de omzet nog. Maar dat kan vies tegenvallen als beginnende webwinkelier.
Hoe kom je nu aan bezoekers? Steeds meer webshop eigenaren ondervinden dat de traditionele offline manieren van promotie, denk aan TV reclame, radio spotjes en advertenties in magazines en kranten, weinig zoden aan de dijk zetten, of simpelweg te weinig ROI opleveren. Ook is het lastig in te zien bij deze kanalen wat werkt en wat niet. Het voelt ook niet goed aan. Seth Godin noemt het interruptie marketing. Wil zeggen je valt willekeurige mensen lastig met een reclame boodschap. Je hebt vrijwel geen mogelijkheden tot targeting. Offline methodes werken nog wel goed voor grote corporaties omwille van branding. Maar als ZZP of MKB is dit niet relevant.
Wat dan wel? Online marketing en specifiek dan SEO. Google is zo verweven in ons leven, het is zelfs een officieel Nederlands werkwoord. Iedereen gebruikt Google om producten en diensten te vinden. Een webwinkel die niet te vinden is voor relevante zoekopdrachten in de top resultaten van Google, dat is een beetje als een leuk kledingwinkeltje te midden van een uitgestorven industrie terrein. Net zoals met offline business, het gaat allemaal om “location, location, location!”. En online, is de meest waardevolle vastgoed, de top 3 van Google voor commerciële zoekopdrachten. Gelukkig is het zo, dat online vastgoed, een stuk voordeliger te behalen is dan offline.
Hoe? Met SEO. SEO omvat het optimaliseren van de webshop om zodoende in goede aarde te vallen bij Google. Google wil overzichtelijke, betrouwbare en snel ladende webwinkels zien. Een SEO specialist kan je helpen om je webshop SEO-vriendelijk te maken. De meeste webwinkels zijn bij oplevering namelijk nog verre van SEO optimaal. Een van de onderdelen van SEO is linkbuilding. Dit kun je ook wel zien als het promoten van webwinkels specifiek met het oog op zoekmachine vindbaarheid. Als interieur webwinkel zijnde wil je bijvoorbeeld vermeld geraken op toonaangevende interieur blogs. Dit zal niet alleen leiden tot naamsbekendheid, maar ook de zoekmachines pikken dit op. In hun ogen zal de ‘autoriteit’ en dus betrouwbaarheid van jouw webshop hoger worden. Daar helpt een SEO partij o.a. mee.
Een van de nadelen die kleven aan SEO is wel, dat het vrij langzaam is. Het kan maanden duren voordat SEO werkzaamheden, aantoonbare resultaten voortbrengen. Indien je op korte termijn, als in vandaag reeds prominenter aanwezig wilt zijn bij zoekopdrachten dan is Google Ads te overwegen. Dit zijn betaalde advertenties die vaak boven of onder de zoekresultaten weergegeven worden.