Hoe optimaliseer je individuele YouTube video’s?
Tip #1: de titel van de video is cruciaal net zoals de title tag bij een regulier HTML web document.
Dus bijv. “Boekhouden voor Beginners inclusief belastingtips” lijkt mij persoonlijk een goede titel, bevat zoekwoorden zoals ‘boekhouden voor beginners’ en spoort ook aan om te klikken want we willen allemaal wel belastingtips om te besparen.
Tip #2: Schrijf bij iedere video een unieke beschrijving. Dit hoeft geen boekwerk te zijn. Maar enige beschrijvende tekst is aan te bevelen. Vergeet niet dat zoekmachines, in principe blind zijn. Zij kunnen een video niet ‘zien’. Het is dus zaak om een beschrijving te verzorgen die de lading goed dekt. Evt. zaken die handig zijn voor kijkers zoals links om naar specifieke sub thema’s in de video te springen.
Tip #3: belangrijk alvorens het uploaden van de video is de bestandsnaam. Niet CANONXA11-^DS$65sd.mp4, maar zoekwoord.mp4.
Of in dit geval boekhouden-tutorial.mp4. Dit kun je naderhand niet meer aanpassen, dus let goed op al voor het plaatsen van de video.
Tip #4: YouTube prefereert hoge kwaliteit video’s. Ga dus altijd minstens voor HD kwaliteit.
Tip #5: stimuleer gebruikerssignalen door pakkende ‘engaging’ content. Erg belangrijk binnen YouTube zoekresultaten rangschikkingen zijn de gebruikerssignalen. Het gaat dan om duimpjes omhoog/omlaag, aantal commentaren. Maar met name kijken mensen de video af? Google/YouTube kan nauwkeurig meten of mensen de video interessant vinden. Indien het merendeel van de kijkers afhaakt na een halve minuut dan is dat geen positief signaal. Google ziet het liefst dat mensen zo lang mogelijk binnen het YouTube eco-systeem blijven hangen. Als je YouTube hierin kan ondersteunen, door interessante boeiende inhoud te uploaden, zullen zij jou belonen door de video hoger te plaatsen in zoekresultaten.
Tip #6: wat ten slotte nog kan helpen zijn embeds. Wat is een embed? Dat is wanneer een webpagina een video opneemt in haar inhoud. Je kunt de code om de video in te sluiten uit YouTube en ook andere video platformen halen.
Sowieso is het aan te bevelen om de bedrijfsfilm die je zojuist gemaakt hebt te embedden op je eigen website. Maar nog beter als andere websites in je branche het zo interessante content vinden dat zij deze ook opnemen in een van hun blogartikelen.
Op kanaal niveau
Op kanaal niveau zijn de volgende zaken van belang.
Tip #7: het aantal abonnees. Vraag mensen na afloop van iedere video of ze op die abonneren knop willen klikken.
Tip #9: en uiteraard is het positief om een geverifieerd kanaal te hebben.
Tip #10: organiseer en structureer video’s in playlists omtrent thema’s die belangrijk zijn voor je doelgroep.
Produceert SEOgeek zelf ook video’s?
Nee zeker niet, daar heb je echt een specialist voor nodig. Ondergetekende ondersteunt wel bij het optimaliseren van video content voor vindbaarheid. Wanneer je een bedrijfsfilm hebt laten maken kan ik dus wel helpen om deze hoog in Google en/of YouTube zelf te krijgen. Maar voor de video productie zelf, schoenmaker houd je bij je leest.