Wellicht heb je recentelijk een offerte aangevraagd bij een zoekmachine marketing bureau. Dit omdat je nu wel eens eindelijk goed vindbaar wilt worden met jouw webshop of bedrijfswebsite op het internet. De genoemde kosten vielen waarschijnlijk vies tegen. Een zoekmachine marketing bureau inhuren hier in Nederland, dat zal al snel in de papieren lopen. En daarbij resultaat is absoluut niet gegarandeerd. Er zijn ook zat malafide bureaus of bureaus die zichzelf dermate royale uurtarieven uitbetalen, dat ze maar weinig uren aan de marketing campagne van jouw website besteden en zodoende geen zoden aan de dijk gezet kunnen worden.

Waarom zijn samenwerkingen met zoekmachine marketing bureaus doorgaans zo teleurstellend? De bureaus kunnen er zelf niet zoveel aan doen, het is simpelweg een opzet die vandaag de dag niet meer werkt (allicht nooit gewerkt heeft…), zeker niet in de online marketing omdat het zo een dynamisch vakgebied is.

Zoekmachine marketing bureaus zijn traag, log en lomp. En te duur voor wat je krijgt. Een duur kantoorpand, medewerkers in pak, sponsoren van lokale sportclubs en evenementen voor naamsbekendheid, het kost allemaal aardig wat en het draagt niets bij aan wat zij voor jou kunnen doen. En wie betaald uiteindelijk daarvoor? Juist jij als klant.

Daarom ben je mijns inziens beter af met een freelance zoekmachine marketing consultant. Iemand die op maat werkt, iemand die zich vastbijt in jouw website, iemand die hart voor de zaak heeft, waar je niet maar een nummertje bent.

Het probleem met dat soort specialisten is wel dat ze maar beperkte capaciteit hebben. Ikzelf las bijv. geregeld een klanten stop in. Bij deze deel ik alvast een lijstje met je, van concullega’s die ik zou aanbevelen (mocht ik niet beschikbaar zijn):

NaamOndernemingLandWebsite
René Greve
René Greve
NL Renegreve.nl
Hans KeerenQonvertNL Qonvert.com
Rutger SteenbergenSEO ZwolleNL SEOZwolle.nl
Daniël GruppenPuurwebNLPuurweb.nl
Nathan VeenstraOptimus OnlineNLOptimus Online
Kim PittoorsNethitNLNethit.nl
Michiel BrandTekstmeesterNLTekstmeester.nl
Frederik VermeireWiSEOBEWiSEO.be
Jeroen PersynJeroenPersyn.beBEJeroenPersyn.be
Kevin VertommenFuseoBEFuseo.be

Anderzijds kun je zoekmachine marketing vandaag de dag ook prima zelf doen. Uiteindelijk, aan het einde van de dag ben je zelf de beste zoekmachine marketeer voor je onderneming, omdat jijzelf over het algemeen de meest diepe kennis van je doelgroep en industrie hebt. SEO en ook zoekmachine adverteren is al lang geen hogere wiskunde meer. Het vereist wel tijd en moeite natuurlijk zoals alles in het leven. Er zijn verschillende aanbieders van toegankelijke cursussen zoals bijvoorbeeld Yoast Academy. Maar ook de vooraanstaande SEO tools zoals Moz, Ahrefs en SEMrush, delen veel kennis openlijk, kosteloos en vrijblijvend. Ik beveel je aan om te abonneren op de YouTube kanalen van deze partijen en de blogs geregeld te raadplegen om meer te leren over SEO. Technische SEO wordt steeds minder belangrijk omdat de meeste website systemen al goed in elkaar zitten wat dat betreft. Belangrijker worden content, de inhoud van de website dus, en links, oftewel verwijzingen van relevante websites in jouw industrie, dat is meer netwerken. Dat is beide in principe prima te doen.

Wat betreft zoekmachine adverteren, Google wil je daar zoveel mogelijk mee helpen. Ze hebben zelfs een 0800 lijn om je daar kosteloos mee verder te helpen. Het is aan hun gelegen dat jij slaagt met Google Ads, en daar stellen ze alle mogelijke hulpbronnen beschikbaar voor. Dus qua Google adverteren, is DIY ook prima te doen mijns inziens, tenzij je echt tijd te kort komt. In dat geval, zou ik dus aanbevelen om te opteren voor een freelancer zoekmachine marketing specialist.