Mate van Competitie | Voorbeelden | Zoekmachine marketing kosten |
---|---|---|
Extreem competitief | Verzekeringen, geld lenen | €5000 - 10.000 Euro per maand |
Competitief | e-bikes, reizen (algemeen), kleding (algemeen) | €1000 - 5000 Euro per maand |
Gemiddelde competitie | webwinkel gespecialiseerd in bepaald kledingstuk, of interieurstuk | €500 - 1000 Euro per maand |
Niche | ZZP beroep, webwinkel in obscure hobby artikelen | €200 - 500 Euro per maand |
Wat omvat zoekmachine marketing?
Zoekmachine marketing bestaat uit alle facetten van zoekmachines. Aangezien Google domineert in Nederland gaan we voornamelijk uit van deze zoekmachine. Voor veel bedrijven is het meest belangrijk om gevonden te worden in de organische zoekresultaten of wat je ook wel de echte zoekresultaten kunt noemen, dat onderdeel noemen we ook wel SEO. Dan is er nog het betaalde gedeelte, dat is Google Ads ofwel SEA. Daar betaal je per klik. Tevens valt Google Shopping hieronder. En dan heb je nog local. Dat zijn zoekopdrachten met locale zoekintentie. Dan zie je in de zoekresultaten een mapje met drie uitgelichte regionale bedrijven. Ook daar wil je voor optimaliseren indien je onderneming enig lokaal belang kent.
Wat kost zoekmachine marketing bij SEOgeek?
Een vraag die ik vaak hoor tijdens kennismakingen is, “Romano, hoe kun jij zo een laag tarief hanteren”. Men geeft aan het bijna ongeloofwaardig te vinden.
Welnu, dit zit zo. Ik tracht zowel op zakelijk als persoonlijk vlak alle kosten te minimaliseren.
Op persoonlijk vlak bijv. leef ik een zogenaamde digitale nomaden levenswijze wat inhoudt dat ik een aanzienlijk deel van het jaar verblijf in landen met beduidend lagere levensonderhoud kosten. Ik bezit geen huis in Nederland noch heb ik een auto, ik heb zelfs geen rijbewijs, in het buitenland is een taxi nog goed betaalbaar, soms zelfs spotgoedkoop.
Op zakelijk vlak, ik heb geen kantoor, geen personeel in vaste dienst. V.w.b. tools zijn er vaak freemium varianten. Het enige waar ik veel geld aan uitgeef zijn de SEO tools Ahrefs en SEMrush. Deze zijn mijns inziens onontbeerlijk voor iedere SEO professional die zichzelf serieus neemt.
Daarbij werk ik hoofdzakelijk voor ZZP en MKB. Zij kunnen zich simpelweg geen partijen veroorloven die zichzelf 75 Euro per uur willen uitbetalen. Een hele werkdag kost dan al snel 600 Euro exclusief. Dat is niet te behappen voor het MKB. Zelfs de meest geniale zoekmachine marketing specialist, de Max Verstappen onder de zoekmachine specialisten kan in 1 werkdag niet 600 Euro terugverdienen. De ROI is dus uitermate beroerd in zo een situatie.
Ikzelf werk het liefst met MKB om een aantal redenen. Persoonlijk contact. Maar ook het snel kunnen schakelen. Binnen een dag kan een zoekmachine marketing verbetering gerealiseerd worden op de website is mijn praktijkervaring. Dit in tegenstelling tot het grootbedrijf, waar alles bij wijze van spreken nog 3 departementen moet door komen met al het politieke geneuzel / bureaucratie / red tape van dien. Ik werk met enkele grote klanten, en het politiek handelen beheers ik. Het is geen probleem. Maar ik vind het niet de leukste bezigheid zeg maar. Je bent meer bezig met politiek bedrijven dan echt inhoudelijk marketing werk.
Ten slotte, filosofisch gezien, wil ik het gewoonweg betaalbaar houden. Alles in Nederland is al peperduur. Zoekmachine marketing moet betaalbaar blijven voor al die mooie MKB organisaties. Ik wil daar mijn steentje aan bijdragen. Als zoekmachine marketing evangelist sta ik daarvoor. En voorkomen dat goedwillende ondernemers in verkeerde handen vallen. Er zijn genoeg online marketing partijen die een wanprestatie leveren. Uurtje factuurtje, geen hard voor de zaak, je bent een nummertje, standaard lopende band werk, en iedere maand weer een gepeperde rekening. Zo krijgen kleinere ondernemers direct een vieze smaak in de mond bij het horen van de term zoekmachine marketing. Het is mijn missie om hoogwaardige maatwerk zoekmachine marketing dienstverlening toegankelijk te houden.