Er zijn in Nederland vele zoekmachine optimalisatie bureaus. Waarom zou je in de eerste plaats eigenlijk zo een partij inzetten? Zoekmachine optimalisatie is vandaag de dag uitermate complex. Google gebruikt nu al honderden factoren om websites op te beoordelen en te rangschikken. De zoekmachine gigant zet zelfs nu ook al machine learning en kunstmatige intelligentie in om haar zoekresultaten naar een hoger platform te tillen. Als drukke ondernemer zijnde is het gewoonweg niet reëel om up-to-date te zijn met alle ontwikkelingen in het dynamische vakgebied dat ook wel SEO genoemd wordt. Succes met zoekmachine optimalisatie vereist niet alleen diepgaande kennis, maar ook vele uren werk. Kans is dat je als ondernemer niet zit te wachten op nog een job. Wanneer je onderneming tot dat punt gegroeid is dat je uren te kort komt in een dag, dat is het tijdstip om een zoekmachine optimalisatie bureau in te huren.

Valkuilen zoekmachine optimalisatie bureaus Nederland

Er zijn dus aardig wat zoekmachine optimalisatie bureaus hier in Nederland. Het probleem met de SEO industrie is een beetje dat de drempel uitermate laag is om een bureau te starten. In principe kan iedereen zichzelf SEO specialist of expert noemen, er is geen sprake van een beschermde titel zoals dat zo is in de advocatuur of in de medische wereld.

Er zijn veel zoekmachine optimalisatie bureaus, die zijn heel goed in factureren van honderden zo niet duizenden Euro’s, maar niet zo goed in progressie maken in de zoekresultaten van Google. Dat soort partijen wil je natuurlijk vermijden.

Waar kun je een zoekmachine optimalisatie bedrijf op beoordelen?

1. Rangschikken ze zelf hoog in Google voor zoekmachine optimalisatie dienstverlening gerelateerde zoekwoorden.

Zoals de Engelsen zeggen, de proof is in de pudding. Dus als een zoekmachine optimalisatie bureau zelf voor competitieve SEO gerelateerde zoektermen bovenaan of in ieder geval top 3 prijkt in Google, dan is dit in ieder geval een teken dat ze enige kaas gegeten hebben van SEO.

Ga nooit in zee met zoekmachine optimalisatie bureaus die jou ongevraagd benaderen via de e-mail of sociale media. 99/100 keer zijn dit of oplichters of laagwaardige diensten. Denk er eens over na. Indien zij zo goed zijn in zoekmachine optimalisatie, waarom doen zij dit dan ook niet voor zichzelf? Waarom vallen ze jou ongevraagd lastig met het aansmeren van hun diensten? Goede legitieme zoekmachine optimalisatie bureaus vindt je omdat ze zelf goed doen in Google of wellicht door aanbeveling van een collega ondernemer (mond-tot-mond reclame).

2. Klantenbeoordelingen

Lees aandachtig de klantenbeoordelingen bijv. binnen Google. Je kunt deze vinden door de naam van het bureau te googelen in Google.nl. Dan zie je rechts als het goed is een sectie met de naam van het bedrijf, het adres en hopelijk reviews. Die lees je door. Let op, helaas is het vandaag de dag nog steeds makkelijk mogelijk om hiermee te frauderen. Bureaus kunnen zelf accounts aanmaken om zichzelf te beoordelen, of familie en vrienden hiertoe vragen. Er zijn zelfs betaalde diensten voor nep reviews, of partijen die ‘reviews ruilen’. Als er een luchtje zit aan de reviews, dan kun je beter het nadeel van de twijfel geven. Idealiter gaat het om reviews die je na kunt trekken, bijv. door de naam van de persoon of bedrijf te googelen, zodat je kunt zien dat het om echte levende bedrijven gaat en geen fictieve entiteiten in het leven geroepen voor klantenbeoordeling manipulatie. En besteed aandacht aan de toon van de reviews. Persoonlijk, na honderden zo niet duizenden reviews gelezen te hebben, ik kan bijna nep reviews ruiken. Het is eigenlijk vrij makkelijk met enige tijd en aandacht om hier doorheen te prikken.

3. Gratis voorproefje

De meeste zoekmachine optimalisatie bureaus bieden een gratis audit/check/scan aan die je kosteloos en vrijblijvend kunt aanvragen. Je hebt hier niets te verliezen. Zo kun je enigszins inzien of de partij goed werk levert alvorens te betalen.

Alsmede, is het over het algemeen wel mogelijk om een telefoongesprek of Skype call te houden met een professional van het bureau, een kosteloos consult of sparring sessie. Ook daar kun je wellicht al een ‘goed gevoel’ krijgen of dit een partij is waar je mee in zee wilt gaan of niet.