Een gedegen doorlopende zoekmachine optimalisatie dienst kost doorgaans 200 – 400 Euro per maand. Indien het gaat om een eenmalige zoekmachine optimalisatie consult dan kun je rekenen op een uurtarief van 75 Euro.
Waar hangen de kosten vanaf?
Het ligt aan de volgende punten:
– Gaat het om een eenmalige of doorlopende klus?
– Wat voor werkzaamheden zullen er verricht worden? Alleen zoekwoorden onderzoek of ook website techniek optimalisatie?
– Wat is de ervaring en bewezen praktijkresultaten van de zoekmachine optimalisatie dienstverlener?
– Hoe competitief is de industrie/vakgebied waar jij actief in bent? Zie onderstaande tabel voor een schatting naar gelang thema.
Mate van Competitie | Voorbeelden | Zoekmachine optimalisatie kosten |
---|---|---|
Extreem competitief | Verzekeringen, geld lenen | €5000 - 10.000 Euro per maand |
Competitief | e-bikes, reizen (algemeen), kleding (algemeen) | €1000 - 5000 Euro per maand |
Gemiddelde competitie | webwinkel gespecialiseerd in bepaald kledingstuk, of interieurstuk | €250 - 1000 Euro per maand |
Niche | ZZP beroep, webwinkel in obscure hobby artikelen | €100 - 250 Euro per maand |
Waarom is zoekmachine optimalisatie zo duur?
Het is een complex gespecialiseerd vakgebied dat verschillende kwaliteiten combineert: het is marketing, het is administratie, het is strategie, het is technisch en er komt idealiter flinke scheut creativiteit bij kijken. Je moet als zoekmachine optimalisatie professional dus een sterk ontwikkelde linker en rechter brein hebben. Je moet van alle markten thuis zijn.
Hoe kan SEOgeek zoveel goedkoper zijn dan andere aanbieders?
Een vraag die ik vaak hoor tijdens kennismakingen is, “Romano, hoe kun jij zo een laag tarief hanteren”. Men geeft aan het bijna ongeloofwaardig te vinden.
Welnu, dit zit zo. Ik tracht zowel op zakelijk als persoonlijk vlak alle kosten te minimaliseren.
Op persoonlijk vlak bijv. leef ik een zogenaamde digitale nomaden levenswijze wat inhoudt dat ik een aanzienlijk deel van het jaar verblijf in landen met beduidend lagere levensonderhoud kosten. Ik bezit geen huis in Nederland noch heb ik een auto, ik heb zelfs geen rijbewijs, in het buitenland is een taxi nog goed betaalbaar, soms zelfs spotgoedkoop.
Op zakelijk vlak, ik heb geen kantoor, geen personeel in vaste dienst. V.w.b. tools zijn er vaak freemium varianten. Het enige waar ik veel geld aan uitgeef zijn de SEO tools Ahrefs en SEMrush. Deze zijn mijns inziens onontbeerlijk voor iedere SEO professional die zichzelf serieus neemt.
Daarbij werk ik hoofdzakelijk voor ZZP en MKB. Zij kunnen zich simpelweg geen partijen veroorloven die zichzelf 75 Euro per uur willen uitkeren. Een hele werkdag kost dan al snel 600 Euro exclusief. Dat is niet te behappen voor het MKB. Zelfs de meest geniale SEO specialist, de Max Verstappen onder de SEO specialisten kan in 1 werkdag niet 600 Euro terugverdienen. De ROI is dus uitermate beroerd in zo een situatie.
Ikzelf werk het liefst met MKB om een aantal redenen. Persoonlijk contact. Maar ook het snel kunnen schakelen. Binnen een dag kan een SEO verbetering gerealiseerd worden op de website is mijn praktijkervaring. Dit in tegenstelling tot het grootbedrijf, waar alles bij wijze van spreken nog 3 departementen moet door komen met al het politieke geneuzel / bureaucratie / red tape van dien. Ik werk met enkele grote klanten, en het politiek handelen beheers ik. Het is geen probleem. Maar ik vind het niet de leukste bezigheid zeg maar. Je bent meer bezig met politiek bedrijven dan echt inhoudelijk SEO werk.
Ten slotte, filosofisch gezien, wil ik het gewoonweg betaalbaar houden. Alles in Nederland is al peperduur. SEO moet betaalbaar blijven voor al die mooie MKB organisaties. Ik wil daar mijn steentje aan bijdragen. Als SEO evangelist sta ik daarvoor. En voorkomen dat goedwillende ondernemers in verkeerde handen vallen. Er zijn genoeg online marketing partijen die een wanprestatie leveren. Uurtje factuurtje, geen hard voor de zaak, je bent een nummertje, standaard lopende band werk, en iedere maand weer een gepeperde rekening. Zo krijgen kleinere ondernemers direct een vieze smaak in de mond bij het horen van de term SEO. Het is mijn missie om hoogwaardige maatwerk SEO dienstverlening toegankelijk te houden.