Kom je maar niet verder in de zoekresultaten van Google? Of wil je wellicht het onderste uit de kan halen en denk je daarvoor wat hulp van buitenaf nodig te hebben? Dan is de kans groot dat je aan het overwegen bent om een SEO bedrijf in te huren. Maar typisch Nederlands, al snel rijst de vraag, wat kost dat? In dit artikel geven we een schatting van de gemiddelde kosten in Nederland en alternatieven.
Laten we met de deur in huis vallen: een SEO bedrijf inzetten in Nederland is eigenlijk vrijwel nooit goedkoop te noemen. Denk aan uurtarieven van 80 Euro of meer. Daarbij heeft het SEO bedrijf vaak ook nog budget nodig voor link plaatsingen, enkele honderden tot duizenden Euro’s per maand (ligt eraan hoe competitief jouw industrie is en hoe snel je vooruit wilt komen in de Google zoekresultaten).
Wat doen ze voor dat geld?
Bij een SEO bureau kun je veel analyse en rapportage werk verwachten. Eigenlijk bezigheidstherapie, waar je in veel gevallen niet heel veel mee opschiet praktisch gezien. Anderzijds qua het promoten van jouw website op het internet zien we dat SEO bedrijven vaak rondsmijten met budget om plaatsingen te regelen op bijv. mamablogs en lifestyle blogs. Dit kost honderden Euro’s per plaatsing. Maar voor Google zijn deze links niet relevant, tenzij je zelf een mama of lifestyle blog runt. Heb je bijvoorbeeld een interieur winkel dan zou je idealiter voornamelijk links willen ontvangen van wonen gerelateerde websites.
Anderzijds bestaan er ook louche SEO bedrijven, die zijn wel goedkoop, maar die trekken vooral spam links aan naar jouw website. Op korte termijn in sommige gevallen kan dit even werken, maar uiteindelijk loopt men tegen de lamp, omdat Google dit soort praktijken vandaag de dag makkelijk kan opsporen, herkennen en bestraffen.
Al met al, de verwachte Return on Investment m.b.t. samenwerken met de meeste SEO bedrijven is slecht tot geheel afwezig.
Zijn er betere alternatieven?
Jazeker. In de eerste plaatst, de beste SEO doe je uiteindelijk zelf. SEO is een vorm van marketing en als het goed is heb jij veel kennis en kunde omtrent jouw industrie. Dat heeft een externe SEO partij niet. Het enige wat jij mist dan is wat kennis omtrent SEO. Er zijn tegenwoordig zat zowel betaalde als kosteloze SEO cursussen te volgen via het internet, bijv. Yoast Academy. Technische SEO wordt eigenlijk met de jaren steeds minder belangrijk. Google is zo slim en geavanceerd dat ze hier om heen kunnen werken. Wat belangrijker wordt, zijn zoekwoorden onderzoek, kwalitatieve inhoud en relevante verwijzingen (aanbevelingen) van derde sites naar jouw website. Deze drie onderdelen zijn géén hogere wiskunde, met wat tijd, moeite en energie kunnen alle ondernemers dit bolwerken ben ik persoonlijk van overtuigd.
Heb je hier toch geen tijd of energie voor, je bent immers druk met je onderneming. Dan zou ik aanbevelen om in zee te gaan met een freelance SEO specialist. Een professional die als ZZP’er vanuit huis werkt en zodoende lagere tarieven kan doorberekenen. Bij deze een tabel van concullega’s die ik kan aanbevelen.