In een eerder blogbericht heb ik al eens uitgelegd wat ik tegen SEO bureaus heb. In een notendop, vaak ben je daar maar een nummertje. En vaak doen Nederlandse SEO bureaus niet veel meer dan zogenaamde linkruil spam uitvoeren. Heb je wel eens een e-mail gehad met een voorstel met linkruil? Irritant toch? Dat doen SEO bureaus dus. Niet mee in zee gaan, dan houden dit soort praktijken vanzelf op hopelijk. Als het nou nog zou werken, dat linkruil, okay, maar het werkt niet. Google is een Amerikaanse beursgenoteerde mega corporatie, en ze huren de slimste mensen in. Ze zijn perfect in staat om zoekmachine algoritmes te schrijven die dit soort manipulatieve samenwerkingen kunnen blootleggen en negeren. Het is dus een verspilling van tijd om je hiermee bezig te houden.
Okay, goed. Wat dan wel? In datzelfde eerder aangehaalde blogbericht schreef ik over SEO bureau alternatieven. Dat zijn, DIY, dus zelf leren en uitvoeren, in sommige gevallen is dit haalbaar. Indien je de middelen hebt, in-house halen, dus een medewerker inhuren en op SEO zetten. Indien die middelen er niet zijn, dan zou ik aanbevelen om een zelfstandige professional freelance in te zetten.
Het probleem met freelance SEO specialisten is wel dat ze vaak maar voor een select aantal klanten werken, en het dus zo kan zijn dat zij jou op korte termijn niet kunnen helpen of dat er een wachtlijst is. Ikzelf heb bijv. geregeld een klanten stop, dus het kan zijn dat ik jou niet direct kan ondersteunen. Hieronder vind je een lijstje van SEO experts die ik vertrouw, die ik kan aanbevelen mocht ik je niet kunnen helpen:
Naam | Onderneming | Land | Website |
---|---|---|---|
René Greve | René Greve | NL | Renegreve.nl |
Hans Keeren | Qonvert | NL | Qonvert.com |
Rutger Steenbergen | SEO Zwolle | NL | SEOZwolle.nl |
Bert van der Meer | VDMmarketing | NL | Vdmmarketing.nl |
Daniël Gruppen | Puurweb | NL | Puurweb.nl |
Nathan Veenstra | Optimus Online | NL | Optimus Online |
Kim Pittoors | Nethit | NL | Nethit.nl |
Bart van der Meer | Klik Proces | NL | Klikproces.nl |
Michiel Brand | Tekstmeester | NL | Tekstmeester.nl |
James Groenemans | Online Marketing Monkey | BE | Online Marketing Monkey |
Frederik Vermeire | WiSEO | BE | WiSEO.be |
Jeroen Persyn | JeroenPersyn.be | BE | JeroenPersyn.be |
Kevin Vertommen | Fuseo | BE | Fuseo.be |
Pieter Verschueren | Torseo | BE | Torseo.be |
Al met al, het beste SEO bureau of bedrijf is géén bureau. De service is vaak onpersoonlijk en ze opereren op een wijze die ik zou omschrijven als rucksigtlos of als een kip zonder kop. Op zo een wijze ga je niet meer hoog in Google komen, daar is Google te slim voor. Wat je daadwerkelijk nodig hebt is een professional met hart voor de zaak die zich vastbijt in jouw project. En vaak is dit nog goedkoper ook. Omdat bij een SEO bureau je vaak betaald voor hun pand in de binnenstad, hoge uurtarieven, dure sponsoring van o.a. voetbalclubs en allerlei franjes die je niet nodig hebt om te komen tot online succes.
Een freelance SEO specialist kan daarentegen scherpe uurtarieven rekenen omdat ze vaak vanuit huis werken of als digitale nomade vanuit een land met lager levensonderhoud. En omdat kleinschaliger is krijg je meer kwalitatieve aandacht voor jouw onderneming wat zich vertaald in slimmere strategie en uiteindelijke SEO performance.
Indien je een freelance SEO specialist ook niet kunt veroorloven dan zou ik gewoon kiezen voor zelf SEO doen. Er zijn gratis en/of freemium tools beschikbaar die je in staat stellen om de website optimalisatie naar een hoger platform te tillen. Bijv. ik zou Ubersuggest van Neil Patel gebruiken voor zoekwoorden onderzoek. Geheel gratis. Dan is er Screaming Frog voor technische SEO analyse, ook gratis te downloaden (freemium versie), en voor linkprofiel ontwikkeling, Moz haar link tool kun je ook tot op bepaalde hoogte gratis gebruiken. Anderzijds kun je kijken in het links rapport in Google Search Console, daar vindt je een selectie aan links die Google gevonden heeft die naar jouw website verwijzen. Al deze tools hebben uitgebreide documentatie en soms zelfs YouTube tutorial video’s hoe te gebruiken zodat je dit makkelijk stapje bij stapje, beetje bij beetje kunt aanleren om zodoende waardevolle SEO marketing skills aan te meten.