Wanneer je op zoek bent naar een SEO consultant, kan dat om verschillende redenen zijn. Hieronder zal ik deze aanstippen en direct beantwoorden.
#1: SEO consultant raadplegen wat betreft zoekmachine marketing advies
Uiteraard kan ik hierbij helpen. Op deze pagina vindt je meer details over samenwerken met ondergetekende.
#2: Je wilt een overzicht van de beste SEO consultants van Nederland
Vaak zit ik compleet volgeboekt, en kan ik je niet helpen op korte termijn. Maar er zijn concullega’s die ik kan aanbevelen. Verderop in dit artikel vindt je een lijstje van mijns inziens de beste SEO consultants van de Benelux, naar mijn bescheiden mening.
#3: Je heb input nodig voor je scriptie van een SEO consultant
Ikzelf ben ook student geweest, en weet hoe lastig dit kan zijn. Je kunt me benaderen hiervoor via .
#4: Je hebt input nodig voor een artikel over SEO en bent op zoek naar experts om te citeren, te interviewen of andere bijdrage te doen aan jouw artikel
Ook hiervoor kun je mij benaderen via .
#5: Je bent op zoek naar een vacature junior of senior SEO consultant
Op dit moment [update april 2020] heb ik geen vacatures openstaan. Houd deze pagina in de gaten voor veranderingen.
Wat is een SEO consultant eigenlijk?
Een SEO consultant is een ICT professional die zich verdiept heeft in de werking van zoekmachines. Om zodoende website eigenaren te adviseren wat de beste stappen voorwaarts zouden zijn om betere zichtbaarheid te behalen in specifiek de organische zoekresultaten van zoekmachines. Over het algemeen zal de focus liggen op Google, omdat deze zoekmachine domineert in het westelijk halfrond.
Wat doet een SEO consultant exact?
Grofweg kunnen de werkzaamheden van de SEO consultant onderscheiden worden tussen de volgende disciplines: on-page en off-page. On-page beslaat het optimaliseren van de website in kwestie. Denk aan het zorgen voor propere techniek. Dat de website bijv. voldoet aan W3C html standaarden. Maar ook dat de website zogenaamde tags bevat die belangrijk zijn voor zoekmachines zoals canonical tags, hreflang tags (indien het gaat om een internationale onderneming) en meta tags. De website codering en functionaliteit in lijn krijgen met de best practices voorgeschreven door Google.
Off-page omvat dan de promotie van de website. Het bekend maken van de website. Hoofdzakelijk geschiedt dit door het verkrijgen van vermelding op toonaangevende websites in de industrie. Voor een damesmode webshop zou het bijv. fantastisch zijn om vermeld te geraken op MarieClaire.nl. Zoekmachines zullen dit ook oppikken, en de autoriteit van de webwinkel in de ogen van zoekmachines zal hierdoor verbeteren. Over het algemeen zal je zien dat de topposities in de zoekresultaten vergeven worden aan websites met (meer) autoriteit.
Andere facetten van SEO zijn:
– Zoekwoorden onderzoek
Het raadplegen van zoekwoorden onderzoek tools om uit te vinden welke termen de doelgroep van de website gebruikt. En hoe vaak. En wat is de intentie van die zoekers. En naar gelang al deze informatie prioriteiten stellen.
– Competitie analyse
Onderzoeken wat werkt voor goed presterende concurrenten.
– Content
Het verzorgen van interessante inhoud voor bezoekers van de website. Idealiter is deze content bijgeschaafd naar gelang inzichten verkregen uit zoekwoorden onderzoek en competitie analyse.
Waar dient een goede SEO consultant aan te voldoen?
Het vakgebied SEO is een mix van marketing, techniek, analyse, administratie en ook een vleugje creativiteit. Een top SEO consultant zou veelzijdig moeten zijn.
Wat kost een SEO consultant ongeveer?
Het gemiddelde uurtarief van een SEO consultant in Nederland ligt rond de 80 Euro per uur. Al zijn er ook freelance SEO consultants die vanuit huis werken of zelfs vanuit het buitenland als digitale nomade zijn. Dit soort freelancers kunnen vaak beduidend lagere tarieven doorberekenen omdat zij minder vaste lasten hebben.
Hoe lang duurt een samenwerking met een SEO consultant doorgaans?
Een samenwerking kan zo lang duren als je zelf wilt. Maar indien je wilt weten hoe lang het duurt voor je de eerste resultaten ziet? Dat verschilt per website en per industrie en per zoekwoord. Maar over de gehele genomen zou je de eerste resultaten toch wel moeten zien na ongeveer 3 maanden. Om een cliché te gebruiken: SEO is een marathon niet een sprint. Je kunt het vergelijken met progressie in de sportschool. Daar zal je ook niet al na een week een wasbordje behalen. Dat vereist geduld en volharding. Indien je meer op zoek bent naar snelle resultaten, dan zou het beter zijn om SEA te overwegen, oftewel het betaald adverteren in de zoekmachineresultaten. Wanneer je Google betaald hiervoor, zal je direct getoond worden. Het nadeel van zoekmachine adverteren is echter, dat zodra je stopt met adverteren, alles wegvalt. Met SEO bouw je aan iets voor de lange termijn.
Waarom een SEO consultant inzetten?
Heel simpel: schoenmaker houdt je bij je leest. Een SEO consultant heeft de academische kennis en praktijkervaring om jouw website zo optimaal mogelijk te laten presteren in de zoekmachineresultaten. Er is veel algemeen SEO advies te vinden op het web kosteloos en vrijblijvend. Veel goede informatie ook, maar er zijn ook nog aardig wat mythes en achterhaalde theorieën. Een SEO consultant kan het kaf van het koren scheiden. En alsmede, heel belangrijk, iedere website, industrie en situatie is weer anders. Vandaag de dag is gepersonaliseerd advies broodnodig. Een goede SEO consultant zal niet schuwen om de handen vies te maken en ook helpen met de implementatie van SEO plannen, om jou als ondernemer zijnde te ontlasten.
Wanneer uitbesteden aan een SEO consultant?
Wanneer je echt geen kaas gegeten hebt van SEO, en je je hier ook niet in wilt verdiepen, dan het liefst zo snel mogelijk. Dit omdat er in het prille leven van de website al belangrijke strategische keuzes gemaakt dienen te worden omtrent de opzet van de website. Dit fundament wil je in een keer goed hebben, zodat je daar de komende jaren op kunt bouwen.
Waar op letten bij uitzoeken SEO consultant?
Er zijn wel SEO certificaten te verkrijgen, maar geen een is daarvan algemeen geaccepteerd. Certificaten zeggen dus niet zoveel naar mijn bescheiden mening. Ik zou hoofdzakelijk kijken naar hoe vindbaar is de website van de SEO consultant zelf eigenlijk? Want the proof is in the pudding zoals de Engelsen zeggen. Daarnaast zou je kunnen kijken naar beoordelingen van voorgaande of bestaande klanten van de SEO consultant in kwestie.
Dagelijks sparren met een van Nederlands meest doortastende SEO consultants
Op zoek naar een SEO consultant specifiek voor ZZP of MKB? Zoek niet verder. Even voorstellen, ik ben Romano Groenewoud, alias de ‘SEO geek’. Ik help al meer dan 10 jaar met name kleinere Nederlandse ondernemingen aan hoge posities in de organische zoekresultaten van Google. Waarom benadruk ik ZZP en MKB zo? SEO voor dat soort bedrijven is beduidend anders dan SEO voor de grote jongens, zeg voor een Zalando, of voor een Stella e-bikes of een Coolblue. Dat soort partijen kunnen strooien met budget. Een ZZP of MKB onderneming kan dat doorgaans niet. Bij dergelijke campagnes zullen we uitermate verstandig om moeten gaan met het besteedbare budget alsmede mijn uren (want tijd is ook geld).
Mijn specialiteit is om met kleinere ondernemingen te winnen van dat soort grote organisaties voor specifieke zoektermen. Dit is wat mij intrinsiek het meest motiveert aan mijn werk. Bewijs? Zie de klantenbeoordelingen rechts op deze pagina of zoek op ‘SEOgeek’ in Google.nl en zie de Google reviews. Dit zijn echte reviews van Nederlandse ZZP en MKB organisaties die je kunt natrekken. Er is voor mij niets meer gaaf dan koppositie staan voor een zoekwoord met minimale middelen, dat is waar ik voor leef als ‘SEO geek’ zijnde.
Mijn uurtarief is extreem laag te noemen vergelijkend met andere Nederlandse IT professionals: 12,50 Euro per uur. Waarom prijs ik zo laag? Is dit een incompetente of laagwaardige SEO dienst die je hier aanbiedt? Mijn visie is dat SEO steeds moeilijker wordt en meer uren werk vereist. Als ik een uurtarief aanhoudt conform de gemiddeldes die gelden in Nederland, dan kunnen we nooit de SEO campagne rendabel maken voor een ZZP’er of een MKB’er. Dan kun je niet de resultaten boeken die nodig zijn, want de kosten zijn dan dermate hoog dat de afnemende partij waarschijnlijk al de stekker uit de campagne getrokken heeft.
Enfin, een SEO consultant zal je bijstaan met name met zijn kennis. Ik ben echter een SEO consultant die niet alleen adviseert, maar zich niet te goed voelt om ook uit te voeren. Als drukke ondernemer zijnde heb je wel andere dingen te doen dan SEO teksten schrijven, te morrelen met invoeren meta data en andere bezigheden die wellicht geen rocket science omvatten maar wel veel tijd en energie kosten.
Het fijne aan het werk als SEO consultant: kennis kun je openlijk kosteloos delen. Indien je toch nog twijfels hebt, kun je geheel kosteloos en vrijblijvend een audit rapport aanvragen of een consultatie van een half uur tot een uur over telefoon of Skype.
Samenvattend de voordelen van samenwerken met mij als SEO consultant:
– Expert in opboksen tegen ‘de grote jongens’ met MKB Nederland in competitieve niches
– Geen tierelantijntjes en franjes: pure SEO werkzaamheden, nul bezigheidstherapie
– Laagste reële uurtarief van Nederland: 12,50 Euro
– Holistische SEO ondersteuning op alle vlakken: zoekwoorden onderzoek, linkprofiel ontwikkeling enzovoort.
– Toegankelijk: geen jargon en technische bla bla, alles in Jip en Janneke taal
Kortom. ben je op zoek naar een SEO consultant, anders dan de vele andere SEO aanbieders in Nederland: je hebt niets te verliezen door contact op te nemen.
Gratis SEO consult
Verlang je een voorproefje v.w.b. samenwerken met ondergetekende? Vraag dan nú kosteloos en vrijblijvend een SEO consult aan door op de grote oranje knop rechtsboven te klikken.
Aantekening: zo nu en dan last ik een tijdelijke klanten stop in. Dit omdat ik geloof in maatwerk en persoonlijke aandacht. Het kan dus zijn dat ik jou niet direct kan verder helpen. Indien het enige haast heeft, dan is de vraag vaak “kun je concullega’s aanbevelen”?” Ja dat kan ik, bij deze een lijstje van professional in zowel Nederland als België die ik hoog heb zitten:
Naam | Onderneming | Land | Website |
---|---|---|---|
René Greve | René Greve | NL | Renegreve.nl |
Hans Keeren | Qonvert | NL | Qonvert.com |
Rutger Steenbergen | SEO Zwolle | NL | SEOZwolle.nl |
Bert van der Meer | VDMmarketing | NL | Vdmmarketing.nl |
Daniël Gruppen | Puurweb | NL | Puurweb.nl |
Nathan Veenstra | Optimus Online | NL | Optimus Online |
Kim Pittoors | Nethit | NL | Nethit.nl |
Bart van der Meer | Klik Proces | NL | Klikproces.nl |
Michiel Brand | Tekstmeester | NL | Tekstmeester.nl |
James Groenemans | Online Marketing Monkey | BE | Online Marketing Monkey |
Frederik Vermeire | WiSEO | BE | WiSEO.be |
Jeroen Persyn | JeroenPersyn.be | BE | JeroenPersyn.be |
Kevin Vertommen | Fuseo | BE | Fuseo.be |
Pieter Verschueren | Torseo | BE | Torseo.be |
Ik kan niet in de keuken kijken bij deze SEO consultants, maar ik kan met enige zekerheid zeggen dat je hier in goede handen bent.