In een eerder blogbericht heb ik al eens uitgelegd waarom ik persoonlijk van mening ben dat het een slecht idee doorgaans is om met een ‘SEO bedrijf’ in zee te gaan.

Het is wellicht een semantische kwestie, of een kwestie van definitie. Een SEO bedrijf voor mij is een fabriek waarbij iedereen als een kip zonder kop aan het spammen is, en voornamelijk bezigheidstherapie werk. Over het algemeen ben je bij een onpersoonlijk SEO bedrijf ook maar een nummertje. Er is weinig persoonlijke aandacht en toewijding aan jouw website en marketing campagne. Om die redenen zou ik altijd aanbevelen om i.p.v. een ‘SEO bedrijf’ kiezen, in plaats daarvan te gaan voor een samenwerking met een individuele freelance SEO specialist. Voordat je opmerkt, deze boodschap is wel heel erg Wij van WC-eend adviseren WC-eend, over het algemeen zit ik volgeboekt met opdrachten, dus de kans is groot dat ik jou op korte termijn niet verder kan helpen. Wel heb ik een lijstje voor je met concullega’s die ik ben tegengekomen tijdens mijn carrière als SEO freelancer, en waarvan ik met een gerust hart kan zeggen, dit zijn gekwalificeerde professionals die jouw website verder kunnen helpen in de organische zoekresultaten van Google.

NaamOndernemingLandWebsite
René Greve
René Greve
NL Renegreve.nl
Hans KeerenQonvertNL Qonvert.com
Rutger SteenbergenSEO ZwolleNL SEOZwolle.nl
Bert van der MeerVDMmarketingNLVdmmarketing.nl
Daniël GruppenPuurwebNLPuurweb.nl
Nathan VeenstraOptimus OnlineNLOptimus Online
Kim PittoorsNethitNLNethit.nl
Bart van der MeerKlik ProcesNLKlikproces.nl
Michiel BrandTekstmeesterNLTekstmeester.nl
James GroenemansOnline Marketing MonkeyBEOnline Marketing Monkey
Frederik VermeireWiSEOBEWiSEO.be
Jeroen PersynJeroenPersyn.beBEJeroenPersyn.be
Kevin VertommenFuseoBEFuseo.be
Pieter VerschuerenTorseoBETorseo.be

Wellicht denk je, waarom zou ik niet gewoon in zee gaan met het eerste beste SEO bedrijf dat ik tegenkom in de zoekresultaten? De proof is in de pudding toch? Een SEO bedrijf dat zelf goed vindbaar is in de zoekresultaten zal wel weten waar ze mee bezig zijn. Tot op zekere hoogte is dat waar. Je bereikt over het algemeen niet de top 3 van de zoekresultaten voor competitieve zoektermen door ‘dom geluk’. Echter zoals eerder vermeld, grote online marketing bedrijven hebben diepe zakken en tientallen medewerkers. Zo is het enigszins makkelijk om hoge posities te verwerven. SEO gaat niet per se om geld, maar meer mankracht en budget helpt natuurlijk wel enorm. Maar dit betekent nog niet dat deze bureaus ook met ziel en zaligheid voor jou aan de slag gaan. Sommige partijen zijn vooral goed in SEO voor zichzelf bedrijven, maar niet zo zeer voor de klanten.

Certificering? Bestaat dat voor de SEO industrie? Nee daar kan ik resoluut in zijn dat is er absoluut niet. Er zijn wel kwalificaties van Google zelf voor Google Analytics en Google Ads, maar dat staat los van SEO. Sommige SEO bedrijven hier in Nederland die willen doen voorkomen dat ze SEO privileges hebben bij Google omdat ze ‘Google Partner’ zijn, maar dat is absoluut niet aan de orde, dat beslaat louter adverteren op Google, wat weer een vakgebied op zich is.

Reviews en cases? Ja kun je naar kijken, zou ik aanbevelen. Weet wel dat veel bedrijven frauderen met reviews. En gepubliceerde cases zijn natuurlijk alleen die, die een positief beeld schetsen. Een SEO bedrijf zal geen case publiceren waarbij de resultaten magertjes zijn of tegenvallend. Dus neem zowel reviews als cases met enige korrel zout en vertrouw daar niet blind op.