Wanneer je op zoek bent naar een freelance online marketeer om jouw onderneming te ondersteunen, dan wil je liefst samenwerken met een professional die kaas gegeten heeft van SEO. Nog beter als het gaat om een specialist die doorgewinterd is in dit vakgebied.
Natuurlijk klinkt dit als preken voor eigen parochie komend van iemand met de alias de ‘SEO geek’.
Maar geef me een moment op uit te leggen waarom.
1. Rigoureus zoekwoorden onderzoek loont
Een SEO specialist zal doorgaans intensiever zoekwoorden onderzoek verrichten dan een generalist. Ik heb tools tot mijn beschikking, zowel SEMrush als Ahrefs. Dit zijn de beste zoekwoorden onderzoek tools van het moment mijns inziens. De prijzen zijn niet mals, 100 Euro per maand per tool zijn de abonnement kosten. Voor mij als SEO nerd echter de kosten helemaal waard. Met die twee tools kan ik letterlijk ieder interessant zoekwoord in jouw industrie blootleggen. Dan laat ik nog even Google Ads haar zogenaamde Zoekwoord Plan tool eroverheen gaan zodat we de meest accurate zoekwoorden data hebben. Dit is een mooi voorbeeld hoe diepe kennis van SEO en Ads synergistisch werkt om tot de beste inzichten te komen voor de online marketing campagne.
2. SEO is de olifant in de kamer
Veel mensen zien de organische zoekresultaten als de echte resultaten. Veel mensen voelen intuïtief aan dat Google Ads van mindere kwaliteit zijn, de websites die daar getoond worden. Iedereen die maar genoeg betaald aan Google kan hier komen. De organische zoekresultaten voelen meer aan als echte aanbevelingen van Google aan jou. Google heeft dan ook vele algoritmes in het leven geroepen om te zorgen dat alleen betrouwbare bedrijven hoog in de organische zoekresultaten kunnen komen. Dit omdat het slecht zou reflecteren op Google zelf, als oplichters hoog in de organische zoekresultaten van Google zouden staan en dan zouden steeds minder mensen Google gaan gebruiken en overstappen op alternatieve zoekmachines of helemaal geen zoekmachine gebruiken.
3. Synergie benutten tussen SEO en SEA
In sommige gevallen wil je zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA) in tandem inzetten om een bepaald thema in jouw markt geheel te domineren. Het SEA deel is makkelijk, je betaalt je staat direct bovenaan Google. Het SEO deel is complexer. Google geeft maar weinig informatie vrij over de werking van haar algoritme. En veel online marketeers tasten in het duister of doen maar wat op SEO vlak. Ook om die reden wil je online marketing uitbesteden aan een freelancer die een sterke basis kent in SEO.
4. Kannibalisatie tussen organisch en betaald voorkomen
Ik heb vaak gezien dat online marketing bureaus maar rücksichtslos adverteren op alles dat los en vast zit. In sommige gevallen zijn advertenties niet nodig. Bijvoorbeeld voor de eigen merknaam staat men altijd wel aan kop in Google. Moet heel vreemd lopen indien dit niet zo is. Of voor termen waar men al domineert in de zogenaamde Knowledge Graph of Featured Snippets, is het ook niet zo zinvol om te adverteren en pist men dus budget weg als het ware. Een freelance digitale marketeer komend van een SEO achtergrond zou hier verstandiger mee omgaan.
5. De lange termijn
De meeste ZZP en MKB ondernemingen waar ik mee samenwerk willen op lange termijn meer onafhankelijk worden van Ads. Het vervelende met zowel Facebook als Google Ads is dat, zodra je stopt met betalen alles wegvalt. Met SEO bouw je aan iets voor de lange termijn. De investeringen die men nu doet in website techniek, on-page instellingen, en linkprofiel ontwikkelingen blijven zich terug betalen d.m.v. gratis klikken. Nu en in principe voor eeuwig zolang de zoekmachine blijft bestaan. Voorlopig lijkt het erop dat we Google nog wel een poos blijven gebruiken om producten en diensten te vinden.
Enfin, bij al mijn freelance online marketing diensten zit een geheel kosteloze grondige SEO audit inbegrepen. Dit omdat ik er zo sterk in geloof, in het fundamentele belang hiervan. Ook kun je deze audit kosteloos en vrijblijvend aanvragen als je geen dienst afneemt. Hier is dan wel een wachtlijst voor, waar je je voor kunt inschrijven door op onderstaande afbeelding te klikken.
Samenvattend de voordelen van samenwerken met mij als freelance digitale marketeer:
– Expert in opboksen tegen ‘de grote jongens’ met MKB Nederland in competitieve niches
– Geen tierelantijntjes en franjes: pure internet marketing werkzaamheden, nul bezigheidstherapie
– Laagste reële uurtarief van Nederland: 12,50 Euro
– Holistische digitale marketing ondersteuning op alle vlakken: zoekwoorden onderzoek, linkprofiel ontwikkeling enzovoort.
– Toegankelijk: geen jargon en technische bla bla, alles in Jip en Janneke taal
Anderzijds kun je vrijblijvend contact met mij opnemen via de mail [].
Of Skype mijn gebruikersnaam daar is, romanogroenewoud.