Laten we beginnen met een aantal kille harde cijfers. Wij zijn Nederlanders, de kosten zijn toch altijd een belangrijke overweging voor ons. Mijn uurtarief is: 12.5 Euro. Minimum uren afname per maand is, 12 uur (150 Euro per maand, exclusief BTW). Alle kosten inbegrepen. Met dermate lage kosten is het simpelweg voordeliger, efficiënter en meest belangrijk effectiever om de linkbuilding uit te besteden t.o.v. het zelf te doen of in-house uit te voeren. Ik, als SEOgeek, nerd verslaafd aan SEO en linkbuilding, ben waarschijnlijk een stuk beter op de hoogte van de laatste link algoritme ontwikkelingen dan jijzelf of een in-house algemene marketing medewerker. Daarbij ben ik goedkoper (ik vraag geen 60+ Euro per uur, ik verlang geen ‘benefits’, ik neem geen kantoorruimte in). Heb toegang tot netwerk van concullega’s dat jij niet hebt.

Kortom, waarom zelf doen of in-house halen als uitbesteden dermate veel beter werkt.

Ikzelf als digitale nomade zijnde verblijf een groot deel van het jaar in het buitenland. In landen waar de levenskosten een stuk lager liggen dan in Nederland. Waar je gewoon nog uit eten kunt zonder dat het een aanslag is op je portemonnee. Ik zou zelf mijn lunch of avondeten kunnen voorbereiden. Maar waarom zou ik? Ik vind het niet leuk (niemand houdt van de afwas), ik heb er de kennis en skills niet voor (ik ben bepaald geen Jamie Oliver) en ik heb er de tijd niet voor (ik zit liever achter me computer, bezig te zijn met websites). Om die reden besteed ik het uit. Ik ga elke dag uit eten.

Linkbuilding precies hetzelfde, er is geen reden om het zelf te doen of in-house te halen. Okay, toegegeven, op één vlak loopt mijn vergelijking met uit eten gaan een beetje mank. Jamie Oliver inhuren, daar kun je wel even voor gaan sparen. Een goede linkbuilding campagne hoeft niet duur te zijn, als je het slim aanpakt.

Waar we sowieso mee beginnen is een kosteloze en vrijblijvende check van het backlink profiel van jouw website. Met tools als Ahrefs, Majestic en Moz zal ik kijken naar de bestaande links. En dan met name naar o.a. de anchortekst, de NoFollow/DoFollow en homepage/inner page link verhoudingen. Als een kip zonder kop beginnen aan een linkbuilding campagne is per definitie een slecht idee.

Meld je aan voor de check hier.

Laat even weten wat de URL van je site is en eventueel kun je een paar concurrenten doorgeven, die zal ik dan ook even bekijken. Het ideale linkprofiel verschilt namelijk sterk per industrie. Wat een geweldig linkprofiel is in de car tuning niche is totaal onnatuurlijk bijvoorbeeld in de mode wereld. In de automotive industrie zien we bijvoorbeeld dat je doorgaans een stuk agressiever kan zijn met anchortekst voor de links. Dat soort nuances is belangrijk om op de hoogte van te zijn voordat je begint met het aanleggen van links.

Enfin, na aanmelding geef ik je een verwachte leverdatum gebaseerd op de lengte van de bestaande wachtlijst en indien behoefte stuur ik je ook een voorbeeld audit rapport (dat overigens veel meer behandelt dan off-page/linkprofiel, maar dat terzijde, hoofdstuk II is toegewijd aan link analyse).